Solar Boat Blog 2019-2020

December 2019 - Punt romp maken en bijplamuren

Na de volledige bouw van onze romp, zijn we verdergegaan met het maken van een punt. Omdat onze romp in een mal gemaakt is, is de punt na fabricage van de romp heel stomp. Een scherpe punt zou nooit heelhuids uit de mal loskomen. Een ander voordeel van een achteraf aangebouwde punt is ook dat wanneer we ergens tegen zouden botsen of een aanvaring zouden hebben, de punt mag stukgaan, zonder dat dit meteen ook een gat in de romp is. We hebben dan een bekisting gemaakt en deze opgegoten met een speciale epoxyschuim. Deze wordt steenhard en hebben we mooi kunnen afschuren tot een vliemscherpe punt. Over deze gele epoxyschuim lamineren we opnieuw een laag carbon en een laag glasvezel voor extra sterkte.

Fabricage punt 01

Fabricage punt 02

 

6 december 2019 - Sinterklaas is op bezoek geweest

Een vergadering bij ons is nooit saai! Vandaag werden we verrast door het bezoek van Sinterklaas. Ook de pieten hadden hun boodschap voor ons achtergelaten.

Sinterklaas 01

Sinterklaas 02

 

29 november 2019 - Reünie met alle ex-Solar Boat Teams

Het overdragen en doorgeven van kennis is misschien wel een van de belangrijkste punten waarmee ons team kampt. Elk jaar nieuwe teamleden wil ook zeggen, elk jaar nieuwe inzichten. Maar om toch niet elk jaar opnieuw te beginnen en te kunnen voortbouwen op de ervaringen van het jaar ervoor zijn avonden als deze ideaal!

Bekijk zeker onze aftermovie!

 

24 november 2019 - Dag van de wetenschap

Ook op Dag van de wetenschap waren wij aanwezig! Een recordaantal bezoekers op 1 dag kwam ook onze stand bekijken. Daarnaast hebben meer dan honderd kinderen kunnen ervaren hoe het voelt om met onze solar boat te racen. Jong geleerd is oud gedaan!

Dag van de wetenschap 01

Dag van de wetenschap 02

Dag van de wetenschap 03

 

18 november 2019 - Fusieshow

Vele geïnteresseerde leerlingen kwamen ons project bekijken. Dit zijn onze toekomstige teamleden!

Fusieshow 01

Fusieshow 02

 

6 oktober 2019 - Openbedrijvendag Umicore

Aan het begin van ons nieuwe werkjaar hadden we de kans om ons project voor te stellen aan vele geïnteresseerde bezoekers van Umicore, onze hoofdsponsor, voor 'Openbedrijvendag'.

Openbedrijvendag Umicore

 

September & Oktober 2019 - Bouw nieuwe romp

Aan de start van dit jaar zijn we er meteen ingevlogen. De eerste week waren we al bezig aan onze nieuwe romp.

Deze nieuwe romp hebben we gemaakt in een polyesteren mal.

Onze romp bestaat uit carbon, 5mm PVC-schuim als tuusenlaag, en dan terug een laag carbon. Deze 3 lagen worden met epoxy via vacuüm infusie met elkaar verbonden.

Onze volledige romp is 6m20 x 85cm en weegt slechts 23 kg. Dit is een enorme verbetering t.o.v. onze oude romp die 75 kg woog.

Bekijk zeker "dit filmpje over de bouw van onze romp" om in enkele minuten een overzicht van het volledige proces te krijgen!

 

Hier volgt nog een beknopte uitleg van de beelden die u in het filmpje kan zien:

1. In de mal die eerst behandeld is met een product om de microporiën te dichten en nadien met een lossingsmiddel, leggen we onze eerste laag carbon.

BouwNieuweRomp01

2. Op deze laag carbon, leggen we onze PVC-schuim die we vooraf m.b.v. een hittegun de juiste vorm gegeven hebben door deze in de mal te drukken.

BouwNieuweRomp02

3. Op deze tussenlaag (5mm PVC-schuim) leggen we een tweede laag carbon. Door twee brede panden over de volledige lengte van de boot te leggen, overlappen deze op de bodem. Op die manier is heel de bodem eigenlijk dubbel uitgevoerd en zo dus ook sterker.

Nadien knippen we alle randjes mooi af, en laten we een rand van de mal zichtbaar waar we straks de vacuüm film op kunnen vastkleven.

Deze 3 lagen vormen de echte laagopbouw van onze boot. Alle lagen die we nu nog gaan toevoegen in de volgende stappen, zijn enkel voor het fabricageproces en worden nadien verwijderd.

BouwNieuweRomp03

4. Op onze laagopbouw leggen we nu een laag "scheurweefsel". Dit is letterlijk een doek die ervoor zorgt dat we alle darmen en dergelijke die er nu nog aan gaan toegevoegd worden voor het productieproces, achteraf van onze laagopbouw kunnen afscheuren, zonder dat deze vastkleven in onze carbon.

BouwNieuweRomp04

5. Op dit scheurweefsel brengen we nu een "mesh" aan. Dit is een soort rooster die een afstand zal houden tussen de onderliggende lagen en de vacuümfilm die er op komt. Zo wordt er een spatie behouden bij het vacuümtrekken waar de epoxy nog door kan stromen. 

De darm in het midden is de toevoerleiding waardoor de epoxy zal worden toegevoerd. Deze leiding zit mee onder de vacuümfilm en er zal dan een toevoerleiding door de vacuümfilm geprikt worden in één van de 3 doppen die u op de leiding ziet staan. 

Rondomrond op de rand ligt, ingewikkeld in het scheurweefsel, ook een spiraaldarm (= leiding met allemaal gaatjes waardoor we kunnen afzuigen op elke plek). Door deze darm gaan we afzuigen met de vacuümpomp. De gesloten darm die u helemaal onderaan in het midden op de foto ziet, is de enige darm die onderuit de vacuümfilm naar buiten zal komen. Deze gaat naar de vacuümpomp.

BouwNieuweRomp05

6. Dan wordt de vacuümfilm op de rand van de mal gekleefd met speciale dubbelzijdige kleefband. Zo kunnen we vacuüm zuigen tussen de mal en de film. Er worden veel lussen en vouwen gemaakt in de film, zodat deze bij het vacuümtrekken zeker tot in alle hoekjes en kantjes geraakt.

BouwNieuweRomp06

7. Zo ziet de vacuümfilm er dan uit als het geheel is vacuüm getrokken. Nu wordt er terwijl de pomp blijft zuigen, epoxy toegevoegd via de doppen in het midden zoals beschreven in stap 5.

Wanneer de epoxy overal geraakt is, moet de pomp de volledige zak nog minstens 48u vacuüm houden tijdens het uithardproces.

BouwNieuweRomp07

8. Wanneer alles dan hard is, halen we het geheel uit de mal en scheuren we het scheurweefsel met alles er boven af van de laagopbouw.

BouwNieuweRomp08

Zo bekomen we dan een prachtige romp waar quasi geen nabewerking meer aan nodig is.