Nieuw in november 2019: zoekfunctie werkt nu per subsite

Sinds half november 2019 werkt de zoekfunctie per subsite. Als je de zoekfunctie gebruikt binnen een subsite van een onderzoeksgroep, faculteit, opleiding, centrum ... zal de zoekfunctie in een eerste zoekactie enkel op deze subsite zoeken. Bovenaan de zoekresultaten staat wel steeds de mogelijkheid om je zoekactie uit te breiden naar de volledige website:

Sinds februari 2019

Deze drie elementen bepalen de waarde van een zoekterm op een webpagina:

Term frequency
Hoeveel keer komt een term voor op een webpagina? Hoe meer de term voorkomt = hoe hoger de webpagina scoort in de zoekresultaten voor die term.

Inverse document frequency
Hoe vaker een woord voorkomt op verschillende webpagina's, hoe minder waarde. Bv lidwoorden de, het; of voorzetsels zoals voor, achter, naast, in, op ...

Field-length norm
Betekenisvolle woorden in korte zinnen krijgen meer waarde dan woorden in lange zinnen. Zo zal in de zin "quick brown fox"  het woord 'fox' meer waarde krijgen dan in de zin "the quick brown fox jumps over the lazy dog".

Extra gewicht aan woorden in bepaalde velden

Woorden in bepaalde cruciale velden krijgen meer gewicht dan andere woorden.

Bij de website van UAntwerpen zijn dat 5 velden

• Paginatitel: 3 x zo belangrijk!
  • Paginabeschrijving: x2
  • Pagina metatags: x2

Deze drie velden vind je als webeditor in de back-end, bij de takeigenschappen:

• Header 1 (of blauwe titel boven een tekstelement): x1,5.
    Opgelet: gelieve wel maar één Kop 1 of Header 1 per pagina in te stellen.
  • Header 2 (of bordeaux 'kop 2' in de editor): x 1,5

Klikratio

De interne zoekfunctie leert elke dag bij. Hoe vaker een zoekresultaat aangeklikt wordt na een zoekactie op een bepaalde term, hoe beter het zal gerangschikt worden in de zoekresultaten voor die term.

Garbage in = garbage out

Een zoekfunctie op een website kan enkel goed functioneren als de inhoud op die website goed beheerd wordt.

• Zorg dus dat je website up to date is, en verwijder verouderde inhoud! Zet oude pagina's niet gewoon verborgen in de navigatie, je ziet ze misschien niet meer op je website, maar ze komen wel nog in de zoekresultaten naar boven.
  • Vermijd dubbele inhoud. Dupliceer op een faculteits- of onderzoeksgroepwebsite geen informatie die op de centrale luiken staat uitgewerkt.
  • Vul de paginatitels in de back-end goed aan, zodat in de zoekresultaten meteen duidelijk is tot welke entiteit die webpagina behoort. Het zijn immers de paginatitels die getoond worden in de zoekresultaten, zowel bij externe zoekfuncties als bij de zoekfunctie op onze website.

Geen PDF- of Wordbestanden

Documenten (downloads) worden op de website niet gescreend door de zoekfunctie.

• Cruciale informatie moet op webpagina's uitgewerkt worden en niet in downloads 'verstopt' zitten. Downloads dienen enkel als extra informatie op een webpagina (een verslag, een abstract ...).
  • Deze documenten zouden de zoekresultaten ook veel onoverzichtelijker maken.
  • Er circuleren bovendien veel te veel verouderde documenten op de webserver.

Engels - Nederlands

Op de Nederlandstalige website krijg je zoekresultaten van de Engels- én de Nederlandstalige website.
Op de Engelstalige website krijg je enkel Engelstalige zoekresultaten te zien.

Instellen van key matches

In geval van nood kunnen we ook een beetje 'foefelen'. In de zoekfunctie op onze website kunnen we door het instellen van een 'key match' een pagina bovenaan laten ranken voor een specifieke zoekterm

Een voorbeeldje: de missie van de Universiteit Antwerpen heet 'Opdrachtverklaring'. Als je op onze website op 'missie' zocht, kreeg je allerlei missieteksten van onderzoeksgroepen, centra, faculteiten ... maar niet die van de Universiteit Antwerpen als geheel. We hebben daarom een key match ingevoerd op het trefwoord 'missie' waardoor de link naar de missietekst van de Universiteit Antwerpen bovenaan staat. Test maar eens uit!

Deze key matches hebben echter geen enkel effect op zoekresultaten in externe zoekfuncties, dus het is altijd beter om je pagina's te optimaliseren volgens de regels van de kunst. ​

Wil je graag een key match laten instellen? Contacteer webredactie@uantwerpen.be