Archief activiteiten

Congressen

Voorbije congressen

Slotevent Steunpunt MOBILO

Studiedag 'De transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem'
      Transitiedag
Dinsdag 14 Oktober 2014

2013

Interactieve studiedag - 26 februari 2013, Samen werken aan slimme stedelijke distributie

WCTRS-SIG2: KEY DEVELOPMENTS IN THE PORT AND MARITIME SECTOR
21-22/5/2012

Expert meetings

Discussienamiddag Transitie en Mobiliteit

Op 15 maart 2013 organiseerden de Steunpunten MOBILO en TRADO een discussiemiddag over transities en mobiliteit.

Transitiedenken en -management zijn belangrijke thema’s binnen Vlaanderen in Actie. Voorts promoot de Vlaamse overheid samenwerking tussen steunpunten. Het steunpunt TRADO heeft door haar focus op meer ‘horizontale’ thema’s (duurzaamheid en transitie) raakvlakken met andere steunpunten. De onderzoeksonderwerpen van MOBILO vormen een belangrijk thema binnen transitiebeleid en -onderzoek. Vandaar dat het steunpunt MOBILO en het steunpunt TRADO een discussienamiddag organiseren waar de onderzoekers en promotoren van beide steunpunten samen nadenken en discussiëren over Mobiliteit en Transities.

Deze discussiemiddag bood een unieke gelegenheid om vertrouwd te raken met het transitiedenken. Het doel was om het werk en de doelstellingen van MOBILO te kaderen binnen het transitieverhaal (ViA) en om het bekend te maken bij het Steunpunt TRADO.

Debatavond: Afvallogistiek: knelpunten en opportuniteiten, 7 maart 2013

Het "cradle-to-cradle" denken waarbij alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, opnieuw nuttig kunnen worden ingezet in een ander product, plaatst afvallogistiek binnen de totale logistieke keten meer op de voorgrond. Binnen de afvallogistiek zijn er echter nog verschillende knelpunten te onderkennen, die gerelateerd zijn aan wetgeving, operationele zaken, financiële beperkingen, enzovoort. Dit houdt ook in dat er nog verschillende opportuniteiten zijn binnen de markt van de afvallogistiek.

Om dieper in te gaan op deze knelpunten en opportuniteiten organiseerde het Steunpunt MOBILO (gehuisvest op het Departement Transport en Ruimtelijk Economie, Universiteit Antwerpen) in samenwerking met het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) op 7 maart een debatavond over afvallogistiek. Expertenlichtten eerst de knelpunten en opportuniteiten vanuit verschillende invalshoeken toe. Daarna volgde een interactief debat.

Hieronder vindt u de presentaties

Efficiëntie in afvallogistiek: haalbaar of illusie? (pdf - 2,49Mb)
Efficiëntiekarakteristieken van afvallogistiek
Roel Gevaers, Researcher, Universiteit Antwerpen – Steunpunt MOBILO

Innovative Logististics in waste management for a Sustainable Environment – ILSE (pdf - 3,32Mb)
Voorstelling project rond afvallogistiek
Dirk De Vylder, Program Manager, VIL

Afvallogistiek wetgeving: eenduidig of warboel? (pdf - 712kb)
Een overzicht van de wetgeving m.b.t. afvallogistiek
Mr. Bob Martens & Prof. dr. Geert Van Calster, KU Leuven – Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer

Geniet van enkele sfeerbeelden

Persreacties :
     O.T.M. Nieuwsbrief

Expert Colloquium on Urban Freight Distribution, 4 mei 2012

Verschillende experten, uit binnen- en buitenland, werden op uitnodiging samengebracht om op eenmeer informele manier ideeën af te toetsen en te discussiëren over de toekomst voor stedelijk vrachtvervoer in het algemeen, en de beleidsaspecten specifiek. Het programma van deze ideeëngenerator kan hier geraadpleegd worden.De conclusies uit deze expertenbijeenkomst werden tevens gepubliceerd in een beleidsondersteunende paper. Aan de expertenbijeenkomst werd een open lezing gekoppeld van Prof.Rosário Macário (IST Lissabon/TransportNET) over de stand van praktijk en wetenschap rond oplossingen voor stedelijk vrachtvervoer.

Output: beleidsondersteunende paper "Trends voor duurzame stedelijke logistiek " (pdf - 601kb)

Gastcolleges en -lezingen i.s.m. het Departement Transport & Ruimtelijke Economie

2013

Donderdag 28 februari 2013/Thursday 28 February 2013: Inge Mayeres & Laurent Franckx (KULeuven)