In de media

In de media 

2016

4 juni 2016: Rederij Maersk verhuist een deel van haar trafiek weg van het Deurganckdok naar de rechteroever van de Schelde. De Deense rederij doet dat om congestieproblemen te voorkomen, zegt Thierry Vanelslander.

1 juni 2016: De nieuwe Gotthard-spoortunnel moet de verbinding tussen de Haven van Antwerpen en Noord-Italië sneller maken, zegt Thierry Vanelslander.

1 juni 2016: Net op de dag van een nationale spoorstaking stelde vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) voor om een frisse wind door de NMBS te laten waaien door de inbreng van een privébedrijf. Transporteconoom Eddy Van de Voorde wijst erop dat een privébedrijf winst wil maken.

24 mei 2016: BrusselMichael O'Leary, ceo van Ryanair, kondigde gisteren aan dat er de komende maanden verdere dalingen van de ticketprijzen zitten aan te komen. Transporteconoom Eddy Van de Voorde is sceptisch.

14 mei 2016: VLM Airlines vraagt bescherming aan tegen zijn schuldeisers. 'Toen dacht ik meteen: dit is de voorbode van een overlijden', zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde

12 mei 2016: Voor de derde keer sinds de aanslagen op 22 maart kreeg de luchthaven van Zaventem gisteren af te rekenen met een staking. Luchtvaartexpert Eddy Van de Voorde trok gisteren aan de alarmbel.

12 mei 2016: En weer werd er gestaakt, gisteren op Zaventem, al voor de derde keer sinds de aanslagen van 22 maart. Voor Zaventem is het stilaan erop of eronder, zegt expert Eddy Van de Voorde.

12 mei 2016: Drie stakingen in één maand. Sinds de aanslagen van 22 maart krijgt Brussels Airport de ene klap na de andere. “De luchthaven is op dit moment een patiënt met koorts. Of de patiënt doodziek wordt, zal na de zomer blijken”, zegt luchtvaartexpert Eddy Van de Voorde.

12 mei 2016: Door de spontane staking van Aviapartner was er gisteren wel opnieuw veel chaos op Brussels Airport. En dat zette kwaad bloed bij topman Arnaud Feist. Ook luchtvaartspecialist Eddy Van de Voorde is bezorgd over de toekomst van de nationale luchthaven.,

11 mei 2016: De terroristische aanslagen zullen zwaar op de resultaten van Brussels Airlines wegen. ‘Met dat ene cijfer is het te vroeg om een gezondheidsbulletin op te maken’, zegt Eddy Van de Voorde, professor transporteconomie.

28 april 2016: Brussels Airlines moet een deel worden van lagekostendochter Eurowings, maar de Belgische maatschappij wil garanties over het behoud van haar identiteit. 'Lufthansa heeft onderschat hoe gevoelig de discussie over het merk ligt. Zeker bij Davignon, die toch heel wat aanzien geniet', zegt Eddy Van de Voorde.

26 april 2016: Er werd de afgelopen jaren al eerder geopperd dat Lufthansa de Belgische maatschappij zou willen overnemen, om ze dan te laten oplossen in het eigen budget-aanbod. 'En de managementstructuur bij Brussel Airlines is niet overdreven groot', weet Eddy Van de Voorde.

26 april 2016: Neemt Lufthansa de Belgische maatschappij toch helemaal over, dan is het afwachten welke plannen het er nadien mee heeft. 'De loyaliteit bij de Belgen is enorm geëvolueerd,' weet luchtvaartspecialist Eddy Van de Voorde.

23 april 2016: De aanslagen op de luchthaven, de miserie bij Belgocontrol: het zijn rampzalige tijden voor de Belgische luchtvaartsector. En dat terwijl hij, na enkele donkere jaren, eindelijk uit het dal aan het klimmen was. 'Ik zei nog dat het minste incident er aan einde aan kon maken', zegt luchtvaartexpert Eddy Van de Voorde. 'Maar aan een aanslag had ik niet gedacht.'

18 april 2016: Buitenlandse studenten van de eerste Maritime Supply Chains course hebben gisteren de haven van Antwerpen bezocht. Aan het Centre for Maritime and Air Transport Management (C-MAT) van de Universiteit Antwerpen volgen studenten uit 14 landen en 4 werelddelen de eerste Maritime Supply Chain opleiding.

15 april 2016: Belgocontrol was jarenlang de ziekste man van de overheidsbedrijven. De weinig gesmaakte actie van de luchtverkeersleiders begin deze week doet vermoeden dat de patiënt hervallen is. Maar hun eisen pakken niet meer bij de directie.. ‘Ze zitten geïsoleerd in hun toren, boven alles uit', verklaart transporteconoom Eddy Van de Voorde

14 april 2016: Ruim 200 vluchten geschrapt: dat was gisteren de balans van de actie van de Belgische luchtverkeersleiders. Moet zo'n misbruik beteugeld worden? De regel afschaffen vindt Eddy Van de Voorde een stap te ver.

14 april 2016: De stakende luchtverkeersleiders van Brussels Airport kunnen luchtvaartmaatschappijen naar buurlanden jagen. Is dit het begin van het einde voor Zaventem? "Dit kan vliegmaatschappijen doen beslissen om uit Brussel te vertrekken", zegt luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde.

13 april 2016: De stakende luchtverkeersleiders bij Belgocontrol krijgen bakken kritiek. "Kafkaiaans", "surrealistisch" en "degoutant". Eddy Van de Voorde is bijzonder streng voor de actievoerders.

13 april 2016: Amper een week nadat Brussels Airport voorzichtig is rechtgestaan, hebben wilde acties bij Belgocontrol de luchthaven gisteravond opnieuw platgelegd. "Nog groter jobverlies dreigt", vreest Eddy Van de Voorde.

13 april 2016: Voogdijminister Jacqueline Galant (MR) deed er gisteravond laat nog alles aan om de "dialoog" tussen de luchtverkeersleiders en Belgocontrol weer op gang te krijgen. De airlines zijn in alle staten. Transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA) heeft nooit eerder zo'n surreëel schouwspel gezien.

11 april 2016: VLM Airlines schrapte zijn lijnvluchten naar Birmingham en Genève en concentreert almaar meer operaties in het Zuid-Duitse Ludwigshafen. "Antwerpen is en blijft een aantrekkelijke luchthaven", weerleggen Marcel Buelens, CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende en de luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde.

11 april 2016: De kilometerheffing is ingevoerd, met veel ongenoegen als gevolg. Toch is het volgens Thierry Vanelslander een eerste stap in de richting van vlotter en veiliger verkeer.

8 april 2016: Zelfs met de hogere verkeersbelasting betalen truckers nog altijd veel te weinig voor de schade die ze veroorzaken. De externe kosten van de vrachtwagens zijn veel hoger dan wat zij nu betalen. In die zin is de kilometerheffing dus nog goedkoop", zegt Thierry Vanelslander

7 april 2016: Ze leggen bouwwerven plat, zetten tankstations zonder brandstof en veroorzaken urenlange files. Na Wallonië dreigt het spook van de wegblokkades ook in Vlaanderen op te duiken. "Als ze naar de haven komen, dan is het oorlog", zegt Thierry Vanelslander

Maart 2016: In de internationale logistiek is er een enorme schaalvergroting. Je krijgt machtige spelers, verladers, rederijen, havens,.. en de kleinere spelers in de keten lopen snel een achterstand op, aldus Thierry Vanelslander.

31 maart 2016: Na de haven van Antwerpen is de luchthaven van Zaventem de belangrijkste economische motor van het land. En dat blijft zo, ook na de schokkende aanslagen van 22 maart. “Op korte termijn zijn er effecten door de aanslagen, op lange termijn zijn er zo goed als geen, op voorwaarde dat de politiediensten het terreurnetwerk snel kunnen oprollen. Als dat gebeurt, krijg je ook een groter veiligheidsgevoel”, analyseert Eddy Van de Voorde.

30 maart 2016: Ook vandaag kan de luchthaven van Zaventem niet opengaan. Transporteconoom Eddy Van de Voorde denkt niet dat de reiziger het verlies van de luchthaven in zijn portefeuille zal voelen.

30 maart 2016: Brussels Airport is nog steeds voor 25 procent eigendom van de staat. Gisteravond was nog niet duidelijk of de directie rekening moet houden met overheidsprocedures. "Als dat wel zo is, dan lopen de verbouwingen wellicht vertraging op", verwacht transporteconoom Eddy Van de Voorde .’

30 maart 2016: 800 luchthavenmedewerkers hebben gisteren "een erg moeilijk moment" ervaren toen ze als eersten de tijdelijke incheckbalies testten. Inmiddels hebben tal van luchtvaartmaatschappijen al beslist om sowieso langer vanop de regionale luchthavens te opereren. Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde kunnen de luchthavens de enorme extra capaciteit aan.

30 maart 2016: Als de haven van Antwerpen in de containertrafiek wil blijven meespelen, dan zal ze uiterlijk in 2022 moeten beslissen over een Saeftinghedok, zo niet dreigt er congestie. Dat is volgens prof Christa Sys in een notendop de stelling van een doctoraatsthesis die de Egyptische onderzoekster Yasmine Rashed begin maart verdedigde aan de Universiteit Antwerpen.

30 maart 2016: De luchthaven van Zaventem is vandaag, een week na de aanslagen, nog steeds gesloten voor passagiersvluchten. Volgens luchtvaartspecialisten zal Zaventem nog een hele poos kreunen onder de terreuraanslagen van 22 maart. Thierry Vanelslander is optimistischer over de toekomst van Brussels Airport.

30 maart 2016: Last week’s devastating bombings have put the operators of Brussels Airport in a difficult position: how to reopen a crucial piece of transport infrastructure in the wake of severe destruction while paying respect to the scene of such recent trauma. “The impact is incredible,” said Eddy Van de Voorde.

22 maart 2016: De luchthaven van Zaventem is, na de haven van Antwerpen, de belangrijkste economische motor van het land. "Op korte termijn zijn er effecten door de aanslagen. Op lange termijn zo goed als niet, op voorwaarde dat de politiediensten het terreurnetwerk snel oprollen", analyseert Eddy Van de Voorde

18 maart 2016: Ze wisten al dat 2015 een boerenjaar was geweest voor Brussels Airlines. En dat er voor het eerst in jaren weer winst was geboekt. Toch schrokken zelfs experts zich gisteren een hoedje toen ze hoorden met wélke cijfers de luchtvaartmaatschappij kon uitpakken: een winst van 41,3 miljoen euro. “Hét grote succesrecept is de innovatieve prijszetting, die zelfs door moedermaatschappij Lufthansa wordt overgenomen.”, aldus Eddy Van de Voorde

17 maart 2016: Bedrijven trekken steeds meer weg uit Brussel omdat ze de filelast beu zijn. In 2015 konden vooral centrumsteden zoals Mechelen en Leuven daarvan profiteren. Antwerpen doet het redelijk, aldus Eddy Van de Voorde.

15 maart 2016: Wist je dat 44 procent van de Vlaamse economie gedragen wordt door de provincie Antwerpen? Haar sterke punten zijn uiteraard de haven en de petrochemische en logistieke sector. Maar creatieve ondernemingen en start-ups hebben daar ook een niet te ontkennen aandeel in. Ties Vanthillo is één van de onderzoekers van deze economische barometer.

7 maart 2016: De impact van de wegenwerken op het verkeer is onderschat, aldus transporteconoom Thierry Vanelslander. Bestuurders hebben vanmorgen moeten zoeken naar hun weg. Goeie communicatie is dan cruciaal en ook de verkeerspolitie moet chauffeurs dan wegwijs maken.

24 februari 2016:24 februari 2016: De capesize boten, de grootste boten, zijn ontzettend duur om te maken en zijn gemaakt om een boomperiode door te komen. Die periode lijkt nu helemaal voorbij. De zestien boten waren samen goed voor een vervoerscapaciteit van meer dan anderhalf miljoen ton. Professor economie Christa Sys geeft uitleg bij deze evolutie.

11 febuari 2016: De personeelsleden van Brussels Airlines vrezen dat de Duitse partner Lufthansa hun luchtvaartmaatschappij wil degraderen tot een lagekostenmaatschappij. “Platte positioneringsdrang van vakbonden”, zucht Eddy Van de Voorde. “Brussels Airlines is ook het breekijzer tussen de luchthavens van Charles de Gaulle en Schiphol”, oordeelt hij. "De voornaamste reden waarom ik daar niet in geloof, is net het huidige model van Brussels Airlines, dat behoorlijk uniek is.”, zegt hij ook. Zie ook Kanaal Z

6 februari 2016: Overname Brussels Airline Kanaal Z reactie Eddy Van de Voorde (vanaf 2 min 50sec)

Januari 2016: intro van ‘Wouter-Thierry_22-01-2016_11-08-07_1.pdf’

Januari 2016: intro van ‘Eddy_22-01-2016_11-08-07_2.pdf’

30 januari 2016: Instortende tunnels, dichtslibbende wegen, duurdere treinen,... De problemen zijn legio, en onze politici houden er nogal uiteenlopende meningen op na wat de oplossingen betreft. Hoe ontwarren we de knoop? Kan Europa misschien helpen? En wat gaat het ons kosten? Mobiliteitseconoom Thierry Vanelslander zet een aantal oplossingen op een rijtje.

23 januari 2016: De witte strepen die vliegtuigen achterlaten, zouden de blauwe kleur van de hemel doen vervagen. In de luchtvaartsector ligt voorlopig nog niemand echt wakker van de condensstrepen. "Ik was onlangs op een congres waar de vervuiling van vliegtuigen uitvoerig aan bod kwam", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde. "Niet één keer ging het daar over de waterdamp."

22 januari 2016: "De Schengenzone is in gevaar", waarschuwen Europese leiders Tusk en Juncker. Maar welke impact zou dat nu hebben op onze handel? Econoom Eddy Van de Voorde ziet vooral imagoschade

21 januari 2016: Opluchting alom bij Audi Brussel. De eerste elektrische terreinwagen van het Duitse automerk zal er vanaf 2018 van de band rollen. "Kijk, het is zeer positief voor Audi Brussel en ons land", geeft transporteconoom Eddy Van De Voorde aan

13 januari 2016: Zowel Brussels Airlines, Brussels Airport als de luchthaven van Charleroi noteerden in 2015 recordcijfers. Wat maakt dat de Belg zo massaal het vliegtuig neemt? “De prijzen waren nooit zo laag, door de dalende brandstofkosten”, zegt transporteconoom Wouter Dewulf

11 januari 2016: Belgische vrouwen werken op gemiddeld 18 kilometer van huis. Voor mannen ligt dat op 23 kilometer. "Het 'daily urban system' van een vrouw is dus een stuk kleiner dan dat van een man", zegt hoogleraar Ann Verhetsel.

7 januari 2016: Met het klimaatakkoord in Parijs op zak roepen milieubewegingen almaar luider om het afbouwen van de dieselproductie. Net terwijl de Belgische raffinaderijen investeren in zwavelarme diesel. "Het klimaatakkoord is tamelijk revolutionair", weet Thierry Vanelslander. Als we op die weg doorgaan, dan zal dat impact hebben op de vraag naar klassieke brandstoffen.

5 januari 2016: Boeken doen we steeds meer online, maar voor langeafstandsvluchten riskeert u online tot 30 procent meer te betalen dan offline, bij de reisagent. Ook luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) denkt dat je in vele gevallen goedkoper af bent bij touroperatoren.

2015

29 december 2015: België telt nog een tiental werven voor de bouw en herstelling van binnenschepen. Ze zijn echter bedreigd in hun voortbestaan omdat de opportuniteiten die er zijn niet altijd haalbaar zijn wegens het moeilijke financiële klimaat in de binnenvaart. Voor zijn thesis analyseerde Thomas Dewulf de markt van de scheepswerven in België vanuit een financieel oogpunt. Promotor was dr. Christa Sys.

22 december 2015: Belgische vrouwen werken op gemiddeld achttien kilometer van thuis. Voor mannen ligt dat op 23 kilometer. Wellicht werken vrouwen dichter bij huis omwille van kinderen of familie. Dat concluderen Ann Verhetsel en Michiel De Meyere (Nederlandstalig + Franstalig)

19 december 2015: Rechtstreeks van Brussel naar Toronto: vanaf deze lente kan het met Brussel Airlines. Na de aankondiging van het vertrek van Jet Airways nam het bedrijf in geen tijd de vrijgekomen route over. De beslissing mag niet verrassen, zegt luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde

16 december 2015: Jeroen Cant, Thomas Vanoutrive en Ann verhetsel gingen in hun studie "Verklarend model voor het ruimtelijke patroon van toegang tot detailhandel in het Vlaamse Gewest" (*)op zoek naar de belangrijkste factoren.

16 december 2015: Alle havenwerknemers krijgen morgen een cadeautje van het Havenbedrijf, want voor het eerst wordt de kaap gerond van 200 miljoen ton geloste en geladen goederen. Thierry Vanelslander: "Ik vind de strategie van onze havenbedrijven en het havenbestuur best sterk. Onze landinwaartse ligging blijft een troef. Zo bespaar je per ton die je vervoert toch flink wat."

11 december 2015: Het vertrek van CHZ uit Zeebrugge verrast mij niet. Al had ik eerder verwacht dat de concurrerende terminal operator APMT zou weggaan. Die blijft enkel om strategische redenen in Zeebrugge", zegt transporteconoom Christa Sys.

11 december 2015: De gemeente Bornem pakt uit met een opvallend initiatief: de Buurtkar. Een marktwagen die vanaf maart in het straatbeeld verschijnt. Onderzoeker Jeroen Cant is alvast te vinden voor het initiatief.

8 december 2015: De Europese luchtvaartsector gaat door zwaar weer. De Europese Commissie komt daarom met een rist maatregelen die de Europese luchtvaart moet verstevigen, met Amerika als lichtend voorbeeld. Luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) schetst dé uitdaging waar de Europese luchtvaartsector voor staat.

5 december 2015: Extra jobs. Het zou absoluut een valabel argument kunnen zijn om Uplace groen licht te geven, maar het snijdt jammer genoeg geen hout. 'Op lange termijn bieden logistieke activiteiten op die plaats meer écht nieuwe jobs dan winkels of kantoren', stelt economisch geograaf Ann Verhetsel

5 december 2015: De wereldwijde scheepvaart wordt steeds groener. Er varen tegenwoordig 3.600 schepen rond die milieuvriendelijker zijn dan wettelijk nodig is. ‘Maar ook voor bestaande schepen zijn er tal van mogelijkheden om milieuvriendelijker te worden’, zegt transporteconome Christa Sys.

2 december 2015: Containerrederijen kampen met de laagste vrachtprijzen sinds de economische crisis. Er zijn te veel schepen en de Chinese vraag stokt, maar de Antwerpse haven blijft voorlopig buiten schot, zegt Christa Sys.

21 november 2015: In Chili, op de laatste dag van een Vlaamse havenmissie, hebben de havens van Antwerpen en Zeebrugge een historisch akkoord gesloten. Ze gaan commercieel samenwerken om nieuwe containertrafiek aan te trekken. Zo komen ze sterker te staan tegenover buitenlandse concurrenten als Rotterdam én tegenover de grote containerrederijen, verduidelijkt Thierry Vanelslander.

20 november 2015: De havens van Antwerpen en Zeebrugge willen samen proberen om containertrafieken aan te trekken. Het akkoord onderstreept ook de noodzaak om snel een Saeftinghe-dok te bouwen, stelt Eddy Van de Voorde.

16 november 2015: Het Antwerpse bedrijf DP World creëert tegen 2020 driehonderd nieuwe jobs in het Deurganckdok. Volgens Eddy Van de Voorde, havenexpert en de transporteconoom van de Universiteit Antwerpen, komt de investering van DP World niet toevallig nu bovendrijven.

23 oktober 2015: Reeds vijf jaar werken de Universiteit Antwerpen en BNP Paribas Fortis samen in het kader van een leerstoel in transport, logistiek en havens. Die samenwerking wordt met twee jaar verlengd. “Erg belangrijk”, zegt leerstoelhouder dr. Christa Sys. “De logistieke wereld is immers voortdurend in beweging, onder meer onder invloed van de veranderende wereldeconomie, milieunormen, en sociodemografische factoren.”

21 oktober 2015: De Vlaamse regering heeft beslist dat supermarkten hun winkels in dorps- centra van 6u 's morgens tot 23u 's avonds mogen bevoorraden. Dat moet de filelast verkleinen. De Vlaamse regering kreeg voor het proefproject de hulp van de Universiteit Antwerpen. "Naast tijdswinst voor de chauffeurs is er ook een daling van het brandstofverbruik", zegt Evy Onghena.

19 oktober 2015: Na enkele magere jaren maken de Europese luchtvaartmaatschappijen weer winst. Gemiddeld 2,80 euro per passagier, om precies te zijn. "In vergelijking met andere sectoren is het winstcijfer laag", duidt transporteconoom Eddy Van de Voorde

16 oktober 2015: De logistiek- en transportsector gelooft wel in innovatieve technologie, maar in de praktijk wordt er niet vaak gebruik van gemaakt. Dat blijkt uit een rondvraag tijdens het Antwerp.srl-event van de Universiteit Antwerpen en VOKA, waar vanuit TPR Christa Sys, Wouter Dewulf en Thierry Vanelslander actief aan meewerkten.

13 oktober 2015: Veel automobilisten zullen in de komende jaren overschakelen van diesel op benzine. Ook Eddy Van de Voorde meent dat.

8 oktober 2015: "Ik verwacht in een wereld met louter elektrische voertuigen niet minder constructeurs, maar wel een aantal andere autobouwers", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde

6 oktober 2015: Ryanair stevent opnieuw af op een recordjaar, met ruim 100 miljoen passagiers en meer dan 900 miljoen euro winst. Veel pr heeft de maatschappij ook niet nodig. "Want op marketingvlak is CEO Michael O'Leary ronduit briljant", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) in Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad

6 oktober 2015: Ruim de helft van de Antwerpse handelaars is niet tevreden over de maandelijkse koopzondagen in de toeristische zone van de stad. Ze willen een ander systeem of zelfs de afschaffing. Dat blijkt uit een onderzoek van student Tareck Smeets aan de UAntwerpen, onder leiding van Ann Verhetsel

6 oktober 2015: Op dinsdag 6 oktober botste het vrachtschip Flinterstar met de LNG-tanker Al Oraeq voor de kust, op enkele kilometers voor de haveningang van Zeebrugge. Over de oorzaak van de scheepsramp en de berging van het schip kan nog niets worden gezegd, zegt Thierry Vanelslander in Nederlands (vanaf minuut 6.55u) en Frans (vanaf het begin)

1 oktober 2015: Broeikasgassen? Sjoemelsoftware? Gesloten fabrieken? Het laat de Vlaming koud. Volkswagen verkoopt dezer dagen geen auto minder. Toch even een kanttekening: het dieselschandaal zal de autofabrikant nog maandenlang veel geld kosten, weet transporteconoom Eddy Van de Voorde in Het Laatste Nieuws en De Morgen.

30 september 2015: De transportsector is altijd een koele minnaar geweest van de nakende kilometerheffing. Er wordt nu ook gevreesd voor oneerlijke concurrentie door bestelwagens. Transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) plaatst grote vraagtekens bij die stelling.

12 september 2015:De haven van Antwerpen wil met andere West-Europese havens overleggen over mogelijke samenwerking. Ze wordt daar in feite toe gedwongen omdat de containerschepen almaar groter worden. Het wordt voor een haven als Antwerpen almaar moeilijker om een schip binnen de beschikbare tijd gelost te krijgen. Thierry Vanelslander licht toe op ATV, in De Morgen en op VTM.

10 september 2015: Dankzij de lage ticketprijzen, de dito brandstofkosten en de scherpe concurrentie zien luchthavens en luchtvaartbedrijven hun passagiersaantallen sterk stijgen. 'De goede cijfers in de luchtvaartsector zaten er al een tijd aan te komen', zegt Eddy Van de Voorde.

2 september 2015: Belangrijke Europese zeehavens die hervormingen willen doorvoeren, kunnen maar beter zelfstandiger uitgebaat of geprivatiseerd worden. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het doctoraatsonderzoek van Patrick Verhoeven (UAntwerpen). Lees De Standaard, Gazet van Antwerpen en Flows.

29 juli 2015: De groei van containerschepen is voorlopig niet te stuiten. Over vijf jaar wordt een schip verwacht dat wel 24.000 containers kan vervoeren. De Antwerpse haven staat voor behoorlijke uitdagingen met die groeiende containervaart, dat zei transporteconoom Christa Sys van de Universiteit Antwerpen vanmiddag hier bij ons in de studio.

29 juli 2015: In het kader van de BNP Paribas Fortis leerstoel ‘transport, logistiek en havens’ werd gezocht naar succes- en faalfactoren van haven gerelateerde innovaties. Blijkt dat die vooral 'profit driven' zijn en dat co-innovatie een belangrijke trend wordt. De resultaten van het internationale onderzoek, dat gecoördineerd wordt door dr. Christa Sys van de Universiteit Antwerpen (UA), werden onlangs voorgesteld.

22 juli 2015: Binnenkort rijden goederentreinen vanuit China naar de Antwerpse haven en terug. Het traject maakt deel uit van een Chinees miljardenproject. Volgens Eddy Van de Voorde is de nieuwe zijderoute van groot belang.

17 juli 2015: Egis, de uitbater van de luchthaven van Deurne, onderhandelt over de komst van drie kleine luchtvaartmaatschappijen. Egis mikt vooral op Europese toeristen die Antwerpen willen bezoeken. Eddy Van de Voorde vindt de ambities van Marcel Buelens realistisch

13 juli 2015: It is of course known as the land of beer and chocolate, but Belgium is also a world leader in industries that are not as well known among the public. In the first part of a new series, we take a look at the flooring industry. Ties Vanthillo points out that the diverse range of flooring types produced in Belgium today all share a common origin: the centuries-old cultivation of flax in Flanders.

2 juli 2015: Nu de Britse economie weer aantrekt, schakelt de trafiek op en onder het Kanaal een versnelling hoger. 'Het is groei, groei, groei', verduidelijkt Christa Sys.

16 June 2015: The strategic behaviour of integrators is driven mainly by their cost structure, says Transport Economist Dr. Evy Onghena from the University of Antwerp. She received her PhD based on her research in this area.

1 juni 2015: In de herfst komt er een nieuwe intercontinentale verbinding bij op Zaventem. Het Japanse All Nippon Airways zal vanaf dan rechtstreeks vliegen tussen Brussel en Tokio. Zo'n verbinding heeft veel potentieel, zowel bij zakelijke reizigers als bij toeristen. Eddy Van de Voorde (NL) en Thierry Vanelslander (FR) lichten toe.

28 mei 2015: De panne bij Belgocontrol heeft economische schade veroorzaakt die mogelijk oploopt tot ruim 13 miljoen euro. "Het is uiterst belangrijk dat Belgocontrol in de komende dagen duidelijke informatie geeft over de precieze oorzaak van de panne én wat ze gaan doen om zoiets in de toekomst te vermijden", zegt nogtransporteconoom Eddy Van de Voorde (UA).

20 mei 2015: De kilometerheffing voor vrachtwagens kost de binnenlandse transportsector 141 miljoen euro extra. Transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) nuanceert de paniek.

19 mei 2015: De transportbedrijven zeggen dat de kilometerheffing zwaar zal doorwegen en dat ze niet anders kunnen dan dat doorrekenen aan hun klanten. Daardoor zullen veel producten duurder worden. En uiteindelijk is het dus altijd de consument die de rekening betaalt. Maar Thierry Vanelslander zegt dat het niet zo'n vaart zal lopen.

14 mei 2015: Vertragingen en files vormen en groeiend probleem voor de Vlaamse economie. Wat stellen transportexperten vast en welke maatregelen kunnen we nemen? Eddy Van de Voorde van de UAntwerpen en Eddy Bruyninckx, CEO van de Antwerpse haven, werpen hun licht op de problematiek en wat de binnenvaart kan betekenen in deze.

13 mei 2015: Uit ons jaarlijkse Indicatorenboek Duurzaam Goederenvervoer blijkt dat het Vlaamse wegvervoer in toenemende mate wordt uitgevoerd door buitenlandse wegvervoerders die met ongelijke wapens concurreren met de Vlaamse transportbedrijven. Een structurele loonlastenverlaging in ons land is dan ook noodzakelijk. Net als een slimme kilometerheffing, zowel voor personen- als vrachtvervoer. Evy Onghena, Christa Sys en Thierry Vanelslander lichten toe.

12 mei 2015: Het nog meer investeren in baanwinkels lijkt in te gaan tegen de voornemens van de Vlaamse overheid om de steden leefbaar en de stadswinkels draaiende te houden. En 40 000 vierkante kilometer nieuwe Ikea's en consoorten, is daar nog wel plaats voor? We vroegen het aan Ann Verhetsel.

6 mei 2015: Niets dan positieve reacties op de Saudische miljardeninvestering in de Antwerpse haven. Honderden jobs erbij, onze chemische industrie verder verankerd en het milieu wordt er nog beter van ook. Dat er uit afvalverwerking winst te halen valt, is al langer dan vandaag bekend. Zeker voor wie grote innovatieve stappen kan zetten, aldus econoom Thierry Van Elslander (UA).

4 mei 2015: Haventopman Eddy Bruyninckx kondigde vorige week aan dat de raad van bestuur van de Antwerpse haven deze avond een concreet voorstel zal doen aan de Vlaamse regering om in het Waasland te beginnen met het graven van een Saeftinghedok. Niets te vroeg, aldus transporteconoom Eddy Van de Voorde.

4 mei 2015: Five years ago BNP Paribas Fortis and the University of Antwerp joined forces to set up the Chair in Transport, Logistics and Ports. On 23 April, they gathered all the actors in the sector at an event focusing on co-innovation, the most important challenge for the port industry in the decades ahead. Christa Sys was the key presenter.

29 april 2015: Ringland wil de leningen aan de burger terugbetalen via de inkomsten van de tolheffing van 2 euro voor iedereen die Antwerpen binnenrijdt. Maar transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA) gaf gisteren al aan dat hij twijfels heeft bij dat financieel model.

22 April 2015: Christa Sys organiseerde de 4de Antwerp Rail School.

17 april 2015: Kwartaalcijfers Scheldestad overtreft noorderburen in groei containertrafiek Rotterdam groeide het voorbije kwartaal met 7,2% en Antwerpen met 5,9%. Verliest Antwerpen dan terrein? Absoluut niet, stelt prof. Eddy Van de Voorde. In de corebusiness doet Antwerpen het beter.

27 maart 2015: De impact van het neerstorten van het toestel van Germanwings op de groep Lufthansa betreft vooral imago, en de kostenimpact van extra veiligheidsmaatregelen hangt af van de exacte invulling van die maatregelen, zegt Thierry Vanelslander.

27 maart 2015: De binnenvaart opereert in een sterk concurrentiële markt. Daarom moet de sector evolueren van een traditionele naar een innovatieve modus en op diverse vlakken ‘out of the box’ denken. Dat zei Eddy Van de Voorde.

27 maart 2015: Op korte termijn kan het vertrouwen van de reizigers in de luchtvaart misschien wel even dalen, maar waarschijnlijk zal de luchtvaart in het algemeen en Lufthansa in het bijzonder geen blijvende hinder ondervinden van deze crash, zegt Eddy Van de Voorde.

24 maart 2015: Een toestel van luchtvaartmaatschappij Germanwings stort neer in Frankrijk. Er is duidelijk imagoschade voor het bedrijf, maar de oorzaak kan wellicht niet bij gebrekkige veiligheid of onderhoud worden gezocht, verduidelijkt Eddy Van de Voorde.

17 maart 2015: De lagekostmaatschappij Ryanair wil nu ook spotgoedkoop naar Amerika vliegen. Volgens Ryanair zal je vanaf 14 euro van Brussel naar New York kunnen vliegen. Over 5 jaar willen ze tussen een tiental Amerikaanse en Europese steden over en weer vliegen aan spotprijzen. het lijkt te mooi om waar te zijn. Maar toeristen zien het wel zitten. Thierry Vanelslander nuanceert.

13 maart 2015: Brussels Airlines maakt zich op om voor het eerst in zes jaar weer winst te maken. De kosten blijven dalen, het aantal passagiers groeit en het bedrijf heeft weinig last van de concurrentie. "Zonder sociale onrust, klaart de lucht helemaal op", verwacht transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA).

13 maart 2015: Terwijl Brussels Airlines het nettoverlies wist te beperken tot 4,2 miljoen euro, ziet moedermaatschappij Lufthansa haar winst ineenstuiken met lifst 82 procent. Ondanks dalende ticketprijzen en sociale onvrede hoopt de Duitse luchtvaartmaatschappij het tij te keren. Eddy Van de Voorde licht toe.

12 maart 2015: Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 4,2 miljoen euro. Dat is vijf keer minder dan in 2013. UA-transporteconoom Thierry Vanelslander kadert de cijfers van Brussels Airlines.

11 maart 2015: Eurowings lanceert zijn goedkope aanbod voor verre bestemmingen. De lagekostenmaatschappij van Lufthansa zal voor 99,99 euro van Keulen naar Dubai vliegen. Een prijzenslag is in de maak, al gaat dat maar geleidelijk, verduidelijkt Eddy Van de Voorde.

12 februari 2015: de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair stuntte gisteren met tickets voor 4,99 euro naar Mallorca. maar u moest snel zijn, want 'het ging om de laatste zitjes'. Al zit er meer achter de stunt. 'Natuurlijk scheurt Ryanair hier zijn broek aan', weerlegt Eddy Van de Voorde, transporteconoom van de Universiteit Antwerpen, de marketingpraat van Ryanair.

11 februari 2015: Brussels Airport verplatsen zoals Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) voorstelt is onrealistisch. Dat zegt Eddy Van de Voorde, professor ruimtelijke economie aan de Universiteit Antwerpen.

4 februari 2015: met 1,7 miljoen passagiers heeft Ryanair een succesvol eerste jaar achter de rug op Brussels Airport. "Toch staan de hoge taksen op Zaventem een snelle groei in de weg", luidt het scherp. Transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA) verwacht niet dat Brussels Airport snel zal ingaan op de wensen van Ryanair.

27 januari 2015: Edwin van Hassel licht de tankvartcrisis in de binnenvaart toe.

16 januari 2015: Omzet Coolblue +45% dankzij pakjes op zondag. In  het weekend verwennen we onszelf graag met pakjes. Webwinkel Coolblue die vorig jaar begon met pakketbezorging op zaterdag en zondag, ziet zijn omzet met liefst 45% stijgen naar 360 miljoen euro. (pdf 27KB)

15 januari 2015: Geen algemene brandstofkorting vliegreizen. De Belgische touroperators zoals jetair en Thomas Cook geven vanaf vandaag een brandstofkorting op het pakketreizen en vliegtickets. Reden is de lage olieprijs. Brussels Airlines doet dit voorlopig niet. De prijszetting bij een carrier is heel anders dan bij een touroperator, zo luidt het. Nu al brandstofkorting geven is economisch niet haalbaar.

14 januari 2015: Brandstoftoeslag blijft bestaan, ondanks lage olieprijs. Lage olieprijs of niet, luchtvaartmaatschappijen houden vast aan de brandstoftoeslagen. (pdf 28KB)

7 januari 2015:  Fusie havens is niet de beste oplossing om concurrentie tegen te gaan. Fernand Huts, de baas van het Antwerpse havenbedrijf Katoennatie, houdt een pleidooi voor een fusie van de Vlaamse havens. Transportecononoom Prof. Thierry Vanelslander (Universiteit Antwerpen) vindt dit een te vergaande beslissing. (pdf27KB)

2014

29 december 2014: Slecht weer alleen verklaart dit niet. (pdf 26KB) Na het verdwijnen van Malaysia Airlines-vlucht MH370 boven de Indische Oceaan en het neerhalen van Malaysia Airlines-vlucht MH17 is er nu vlucht QZ8501 van AIrAsia. (pdf 28KB) Maar veel meer dan toeval is dat niet, zegt luchthavenexpert Prof. dr. Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen).

23 december 2014: Een heel klein beetje oorlog geeft Zaventem vleugels. (pdf 29KB) Op de nationale luchthaven zijn nog nooit zoveel passagiers geland en opgestegen als dit jaar. de verklaring? (pdf 26KB) Bikkelharde concurrentie tussen de luchtvaartmaatschappijen. (pdf 28KB) (Prof. dr. Eddy van de Voorde)

18 december 2014: Internationale spoorexperts geven college tijdens Antwerp rail School. Spoorprofessionals kunnen van 23 tot 27 maart 2015 hun kennis verbreden tijdens de vierde editie van de Antwerp Rail School. Internationale sprekers staan tijdens dit vijfdaagse evenement stil bij onderwerpen als lightrail in stedelijke gebieden, hogesnelheidslijnen, duurzaamheid en innovatie, intelligent rail, liberalisatie van het spoor en ketenmanagement. Antwerp Rail School is een samenwerking tussen Lloyd's Register Rail en TransportNet en vindt plaats aan de Universiteit Antwerpen.

12 december 2014: Het einde van de superjumbo? Aankondigen dat je mogelijk stopt met de productie van je paradepaardje doe je niet zomaar. Het nieuws dat Airbus eraan denkt om niet langer hun gigantische A380 te bouwen deed de wenkbrauwen fronsen. (pdf 27KB) (Prof. dr. Eddy van de Voorde)

10 december 2014: Actualisatie 'Antwerpse Voorwaarden 1951' zou positie haven opkrikken. Er lijkt weinig beweging te zitten in het dossier van de actualisatie van de 'Antwerpse Voorwaarden 1951' voor de rechtstreekse overslag van conventioneel stukgoed van binnenschip op zeeschip. Zo'n ingreep zou nochtans nuttig zijn. (dr. Christa Sys)

20 november 2014: Behoefte aan vertrouwen in plaats van elkaar af te dreigen. Bij NMBS Logistics, het goederenvervoer van de NMBS, is een 24-uren staking aan de gang. Ze staken omdat de toekomst van het NMBS-goederenverkeer volgens hen onzeker is. (Prof. Thierry Vanelslander)

19 november 2014: postbode op zondag? Een stap te ver. gedaan met de heilige 'zondagrust' bij Bpost. klanten die op zaterdag een pakje bestellen, krijgen het op zondag in hun brievenbus. voor Bpost een 'proefproject', voor de vakbonden 'geen weg terug'. Ook de experts volgen want 'de consument vraagt, de consument krijgt'. (pdf 28KB) (Prof. Thierry vanelslander)

19 november 2014: Reiziger gaat besparingen spoor voelen. De Belgische spoorwegen moeten de federale regering 2,1 miljard euro besparen op vijf jaar tijd. Volgens transport econonoom Christa Sys van de Universiteit Antwerpen ontbreekt er in België een langetermijnvisie op het spoor. ACV-Transcom vreest voor een uitstel van noodzakelijke investeringen. Reizigersvereniging TreinTramBus verwacht een verschraling van het aanbod. (pdf 1.17MB)

Prof. Eddy Van de Voorde –  29 September 2014  - Air France loopt zware averij op - Kanaal Z

Prof. Eddy Van de Voorde –  De Morgen - 23 September 2014  - Maken Air France-piloten hun eigen bedrijf kapot?

dr. Edwin van Hassel –  16 augustus 2014 - Antwerpse haven kan profiteren van klimaatverandering

Prof. Thierry Vanelslander –  28 augustus 2014 – Ryanair lanceert goedkope formule voor zakenreizigers

Prof. Eddy Van de Voorde – 13 augustus 2014 – "Recordmaand Brussels Airlines levert extra jobs op"

Prof. Eddy Van de Voorde – 1 augustus 2014 – Rechter stuurt vliegtuigen weer over Vlaamse Rand

Prof. Eddy Van de Voorde – 29 juli 2014  - Ryanair surft mee op Brusselse lowcostgolf

Steunpunt Goederenstromen  – juli 2014 – Business meets Academia: luchtvaartonderzoek is zeer nuttig.

drs Toon Zijlstra – 22 juli 2014  - Auto aan de kant, maar niet minder files in de rand

Prof. Eddy Van de Voorde – 19 juli 2014 – Rampjaar voor nationale trots

Prof. Eddy Van de Voorde – 16 juli 2014 – " Brussels Airlines verkoopt deel tickets aan Ryanair-prijzen"

dr. Christa Sys – Kanaal Z - 12 juli 2014 – "2M alliantie"

Prof. Eddy Van de Voorde – 11 juli 2014 – " Bundeling Maersk en MSC blijft goed voor Antwerpen "

Prof. Eddy Van de Voorde – 11 juli 2014 – " Tegen lowcosttarief naar de VS vliegen zal nooit mogelijk zijn "

Prof. Eddy Van de Voorde – 10 juli 2014 – " Lufthansa vliegt nu ook lowcost op Zaventem"

dr. Christa Sys – 8 juli 2014 – "Bemefa pakt transportproblematiek aan"

Prof. Thierry Vanelslander –  ATV - 8 juli 2014 – Automobielsector wil wegenvignet in België

dr. Christa Sys – 2 juli 2014 – "Innovatie in havenlogistiek blijft moeilijke opgave"

Prof. Eddy Van de Voorde – 26 juni 2014 – "Eén man verpest reis van 15.000 passagiers"

Prof. Eddy Van de Voorde – 21 juni 2014 – "Eén vonk en Zaventem ontploft"

Prof. Hilde Meersman –juni 2014 – "Vooruitzichten goederenvervoer België"

Prof. Eddy Van de Voorde – 31 mei 2014 – "Ryanair maakt of kraakt"

Prof. Eddy Van de Voorde – 24 mei 2014 – "80% lichter, even sterk"

dr. Edwin van Hassel – 15 mei 2014 – Binnentankvaart op koers naar drama

Prof. Eddy Van de Voorde – 14 mei 2014 – Brussels Airlines heeft geen last van Ryanair

Prof. Eddy Van de Voorde – 13 mei 2014 – Luik in plaats van Zaventem: Wathelet rijdt zich weer vast

Prof. Thierry Vanelslander –  13 mei 2014 – Automobielsector wil wegenvignet in België

Prof. Thierry Vanelslander – 13 mei 2014 – UA-transporteconoom: "Ik heb mijn twijfels" 

dr. Edwin van Hassel – 12 mei 2014 – Gevangen aan boord

dr. Christa Sys – VILT - 27 april 2014 – Transportproblematiek prioritair voor mengvoedersector

Prof. Eddy Van de Voorde – 24 april 2014 – Plotse bochten (naar links)

dr. Claudia Pani – 24 april 2014 – Big data kan haven efficiënter maken - Gazet Van Antwerpen

Prof. Ann Verhetsel and Ties Vanthillo – 22 april 2014 – Provincie Antwerpen dé sterkhouder van Vlaamse economie - Vandaag.be

Prof. Eddy Van de Voorde – 18 april 2014 – Afgeronde snuit is stukken veiliger

Prof. Eddy Van de Voorde –  8 april 2014 – Etihad wil nog meer Europese tentakels

Prof. Eddy Van de Voorde –  4 april 2014 – Flybe is goedkoper dan de auto

OTM  - april 2014 - Business meets academia : Luchtvaartonderzoek is zeer nuttig

Prof. Eddy Van de Voorde –  27 maart 2014 – Goedkoopste ticket? Boek half jaar op voorhand

dr. Evy Onghena –  maart 2014 – Integratoren zijn gedoemd om te groeien - TransportManagement

Prof. Thierry Vanelslander –  26 maart 2014 – Foorkramers blokkeren Antwerpen

Prof. Eddy Van de Voorde –  14 maart 2014 – Brussels Airlines blijft aan de grond

Prof. Eddy Van de Voorde –  10 maart 2014 – Luchthaven wil lijn naar Zuid-Europa

Prof. Thierry Vanelslander –  6 maart 2014 – Eurostar maakt superwinst en komt naar Antwerpen

Dr. Roel Gevaers –  3 maart 2014 – Amazon levy to ease post room overload

13 februari 2014: Thierry Vanelslander praat op ATV over de Oosterweelverbinding

Prof. Thierry Vanelslander –  4 februari 2014 – Ryanair gaat 35 miljoen euro in het rood

Prof. Eddy Van de Voorde – 1 februari 2014 – "Wacht met boeken: prijzen kunnen tot 50% zakken"

Prof. Thierry Vanelslander – januari 2014 – Slagaders naar het hart van de stad

Prof. Eddy Van de Voorde – 23 januari 2014 – 'O'Leary wil dat de luchthaven naar zijn pijpen danst'

Prof. Thierry Vanelslander – 22 January 2014 – Ryanair toont een beetje goeie wil

Prof. Eddy Van de Voorde – 8 januari 2014 – Factchecker: Ryanair op Brussels Airport is nefast voor de Belgische econo

 

Older items can be found here