Wat is Enactus?

Enactus is een internationale non-profit organisatie waarin studenten, bedrijven en hogeronderwijsinstellingen samenwerken aan het creëren van een duurzamere wereld en het ontwikkelen van verantwoorde leiders en social innovators.

Meer dan 72,000 studenten in 37 landen zetten jaarlijks innovatieve, ondernemende projecten en start-ups op om maatschappelijke problemen in hun communities aan te pakken.

Vanaf oktober 2018 is België het 37e Enactus land geworden. Dit betekent dat jij geschiedenis kan schrijven door samen met medestudenten het eerste team aan jouw universiteit op te zetten!

Waarom wil ik Enactus opzetten aan mijn universiteit?

Enactus biedt je de mogelijkheid een betekenisvol verschil te maken in je gemeenschap, terwijl je tegelijkertijd de ervaring, vaardigheden en contacten opdoet die nodig zijn om een succesvolle carrière op te bouwen.

Als lid van een Enactus-team maak je deel uit van een wereldwijd netwerk van meer dan 72,000 studenten die elk hun eigen bijdrage leveren aan onze gezamenlijke missie om een betere wereld te creëren.
Het is een ervaring waarmee je het leven van mensen die ondersteuning nodig hebben beter en mooier maakt. En misschien ook dat van jou!

Enactus projecten stoppen niet na een academiejaar of als studenten iets anders gaan doen. Er worden continue nieuwe studenten gerekruteerd zodat projecten zich kunnen ontwikkelen tot een volledige
start-up.

Wat kan ik doen?

Bij Enactus krijgen studenten de kans om hun eigen project op te zetten, met als ultiem doel dit te laten uitgroeien tot een volledig zelfstandige social business. Samen met een team medestudenten zet je een sociale onderneming op. Bij het doorlopen van verschillende fasen, van het kiezen van een maatschappelijke uitdaging in je lokale omgeving tot het ondernemend aanpakken van dit probleem, word je als student ondersteund door leiders uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

Is Enactus voor alle studenten?

De Universiteit Antwerpen moedigt studenten uit alle studierichtingen aan om mee te doen, want multidisciplinaire teams realiseren de grootste impact. Bij de start van het academiejaar organiseren we een kick-off.

Tijdens het academiejaar 2019-2020 wordt Enactus extra-curriculair aangeboden. Het is mogelijk je tijd flexibel in te delen, wat maakt dat het goed te combineren valt met je studie en andere activiteiten.

Meer info en contact

Voor meer informatie over Enactus UAntwerpen en hoe je je kunt aanmelden, neem contact op met:

Lettemieke Mulder
Country Leader Enactus Belgium