Stressdetectie én aanpak bij leerlingen

Herken je het gevoel dat je ervaart wanneer je energiebatterij stilaan leegloopt en moeilijk opgeladen krijgt? Maar herken je ook het onmachtsgevoel wanneer één van je leerlingen tilt slaat en niet langer bij machte is te presteren? Wat willen deze stresssignalen ons vertellen?

Deze nascholing verheldert hoe leerlingen reageren op innerlijke stressophoping. Tevens krijg je praktische tools aangereikt hoe je als leerkracht hiermee omgaat.

Programma

Tijdens deze nascholing verdiepen we ons hoe jij, als leerkracht, aan stressdetectie kan doen. Niet alle leerlingen uiten innerlijke stress op dezelfde wijze. We leren hun stressuiting te vertalen: wat hebben deze leerlingen nodig om de innerlijke rust te bevorderen? We gaan inzoomen op de werking van het overlevingsstressmechanisme maar van grootste belang is het integreren van technieken om de innerlijke rust bij jezelf én bij jouw leerlingen opnieuw te activeren.

Lesgever

Ingrid Noorts, kindertolk, kinder- en jongerentherapeute, gezondheidsconsulente en biofeedbacktherapeute. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk LEEF! Expert maar ook als collega in de groepspraktijk Meraki te Ekeren. Met 26 jaar dienst als zorgcoördinator is zij dankbaar voor de samenwerking en leerervaringen met ouders, leerlingen en leerkrachten.

Locatie

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2022-02-10T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
21/SEB/092A
Academiejaar
2021 - 2022
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie