Duurzaam ICT-beleid met effect tot op de klasvloer (s.o./v.o.)

De komende maanden wordt de Digisprong verder uitgerold. ICT-integratie heeft enkel effect wanneer jouw school inzet op een doordacht, doelgericht en duurzaam ICT-beleid met dito actieplan. Maar hoe begin je daar nu aan en waar moet je allemaal rekening mee houden? Hoe zorg je ervoor dat je het team meehebt?

Aan de hand van kaders en praktijkvoorbeelden ontwerp je een ICT-beleid op maat van jouw school. Door het hieruit afgeleide actieplan creëer je samen met jouw collega’s een optimale leeromgeving voor jouw leerlingen. Dankzij die duurzame ICT-integratie heeft de Digisprong een positief effect tot op de klasvloer.

De doelgroep van dit traject bestaat uit directeurs, ICT-coördinatoren, technisch adviseur coördinatoren, beleidsmedewerkers, leraren met interesse in en een bijdrage aan beleidsontwikkeling.

Programma

Dag 1

Na een introductie en kennismaking zoom je in op de actualiteit van de Digisprong en de effecten voor jouw school op korte en lange termijn. Dit link je aan het ‘Vier in balans’-model. Je bent in staat om een duurzame ICT-integratie tot stand te brengen. Je gaat dieper in op het eerste thema van het ‘vier in balans’-model, namelijk de visie. Je krijgt een kader aangereikt om een ICT-beleidsplan en actieplan uit te werken of je vertrekt van de kaders die je al hanteert en zet deze doelgericht in.

Dag 2

Je start met een uitwisseling over je acties n.a.v. de eerste nascholingsdag. Vervolgens onderzoek je de deskundigheid van het schoolteam. Je gaat aan de slag met enkele theoretische kaders zoals DigiCompEdu, TPACK, SAMR en ervaart hoe je deze in jouw school kan toepassen. Je gebruikt dit als basis om te bepalen hoe je kan inzetten op een doelgerichte en duurzame professionalisering van het team.

Dag 3

Je exploreert in het kader van de derde focus van het ‘vier in balans’-model de inhoud en toepassingen in de klaspraktijk. Je exploreert hoe ICT andere didactische werkvormen en klasopstellingen mogelijk maakt. Diverse thema’s zoals coding, datageletterdheid, fake news, mediawijsheid, gaming en sociale media komen aan bod, telkens met concrete ideeën en suggesties voor jouw school. Je wisselt uit over ideeën voor een mogelijke leerlijn. Vervolgens zoom je in op de vierde focus, namelijk infrastructuur, die noodzakelijk is om een duurzame ICT-integratie uit te bouwen. Je bespreekt de voor- en nadelen, valkuilen en uitdagingen voor je school.

Dag 4

Je neemt de analyse van jouw school terug onder de loep en bekijkt deze vanuit de reeds opgedane inzichten. Je maakt de transfer naar het ICT-beleidsplan en actieplan voor jouw school. Je evalueert de integratie van ICT in andere beleidsdomeinen.

Dag 5

Aan de hand van casussen en stellingen kijk je kritisch naar het ontwerp van jouw ICT-beleidsplan en actieplan. Je past de inzichten en feedback toe op maat van jouw school.

Dag 6

Je stelt jouw ICT-beleidsplan en actieplan voor en krijgt instant feedback, waarmee je toekomstgericht verder aan de slag kan gaan.

Lesgever


Kristien Bruggeman is oprichter en co-directeur van LAB Gedreven Onderwijs. LAB koos van bij het begin resoluut voor digitaal onderwijs. Elke leerling heeft een eigen Chromebook en volgt een gepersonaliseerd leertraject. Kristien is onderwijswetenschapper en strategisch adviseur van Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie. Verder begeleidt zij het transitieproces in een aantal secundaire en lagere scholen in Vlaanderen.

Kurt Gommers is Algemeen Directeur van ZAVO VZW. ZAVO kiest al tien jaar voor digitaal onderwijs en bewijst dat het ook kan in een grote school in een complexe, meertalige en superdiverse context. Elke van de 1900 leerlingen en elke van de 270 leerkrachten beschikt over zijn eigen laptop. Als voormalig ICT-coördinator is Kurt TPACK-fan en gepassioneerd door onderwijstechnologie. Hij gebruikt die technologie ook als historicus in zijn lessen en is overtuigd van de meerwaarde die ze kan bieden.

Vanessa Debrièvre werkt sinds 2010 in ZAVO. Ze bouwde een brede ervaring op als leerkracht Engels en Nederlands, leerbegeleider en leerlingbegeleider. Ze startte onder andere mee ‘Team Taal’ op. Momenteel is ze beleidsondersteuner, GOK-coördinator en leerkracht Engels.

Locatie

CNO, Boogkeers 5, 2000 Antwerpen

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2021-12-05T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
21/DR/252A
Academiejaar
2021 - 2022
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie