Word leerzorg-professional met kennis van het tienerbrein

De uitdagingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen zijn groot: de complexiteit van de huidige samenleving komt de klas binnen en vraagt van alle lesgevers en begeleiders op school een professionele aanpak die niet in de basisopleidingen van leerkrachten is voorzien. Daarnaast zijn de kwaliteitseisen hoog. Sinds de invoering van het nieuwe Decreet Leerlingenbegeleiding (d.d. 27/4/2018) wordt de kwaliteit van de leerlingenbegeleiding expliciet gecontroleerd door de onderwijsinspectie. Ook de rol van de leerlingenbegeleider is veranderd.

Het traject ‘Word leerzorg-professional’ is een krachtig en uitdagend traject voor leerlingenbegeleiders die bezig zijn met leerzorg (leren en studeren). Het doel van dit traject is de leerlingenbegeleider verder te ondersteunen bij zijn professionalisering en ook uit te dagen om vanuit de gegeven kaders de comfortzone te verlaten en actief aan de slag te gaan met de eigen context.

Het uitgangspunt van het traject is het tienerbrein: de jongere in volle ontwikkeling. De focus ligt op de groei van het leerproces, met name de cognitieve en meta-cognitieve competenties van de tiener. Ook het tienerbrein+ komt aan bod: wat als een tiener op school extra uitdagingen heeft zoals een leer- of ontwikkelingsstoornis, gedrags- of emotionele problemen of een grotere leerbehoefte … ?

Dit traject is in de eerste plaats bedoeld voor leerlingenbegeleiders die momenteel aan de slag zijn op een school. Of je net begonnen bent of al jaren in het veld staat: iedereen kan instappen met zijn competenties.

Als je geen leerlingenbegeleider bent en toch interesse hebt in het traject, peilen we eerst via een intakegesprek naar je verwachtingen en persoonlijke leerdoelen.

Programma

Elke lesdag zet in op een belangrijke competentie van een leerlingenbegeleider leerzorg en wordt verzorgd door een expert ter zake. Bovendien is er elke lesdag expliciete aandacht voor het groeitraject van de cursisten: de begeleiding van dit proces gebeurt door een tweede lesgever die elke lesdag aanwezig is en samen met de cursisten het volledige traject doorloopt.

Dag 1: Het tienerbrein

Dag 2: Communicatie

Dag 3: Werkkaders en juridische kaders

Dag 4: Het tienerbrein+

Dag 5: Coachend aan de slag met leerlingen en je collega's

Dag 6: Verankering in het schoolbeleid

Voor een meer gedetailleerde omschrijving van elke lesdag, klik hier.

Lesgever
  • Annemie Hauquier (procesbegeleider)
  • dr. Maaike Loncke (expert)
  • Ann Geentjens (expert)
  • Inge Van Bogaert (expert)
  • Els Tanghe (expert)
  • prof. dr. Wouter Schelfhout (expert)
Locatie

CNO, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2021-10-13T22:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
21/LZG/038A
Academiejaar
2021 - 2022
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie