Traject ICT-coach (s.o./v.o.)

Ben jij het aanspreekpunt of geef jij het zetje in de rug wanneer collega’s willen experimenteren met educatieve technologie? Krijg jij vragen van collega’s om hen uit de nood te helpen wanneer ze vastlopen bij het gebruiken van ICT/educatieve technologie in hun les? Wil je hen ondersteunen maar weet je niet goed hoe je coachen kan combineren met het werk niet overnemen of jezelf onnodig maken?

Dit traject combineert inhoudelijke input met coachende skills, ideaal als je jouw collega’s pedagogisch-didactisch wilt coachen bij het integreren van ICT/educatieve technologie in hun vak en zelf je horizon wilt verbreden.

We beginnen met een analyse van jouw ICT-competenties. Je gaat aan de slag met kaders zoals TPACK, SAMR, DigiCompEdu en SELFIE. Dit vormt de basis om eigen sterktes en actiepunten te formuleren en het beheersen van ICT-competenties als een dynamisch leerproces te ervaren.

Deze oefening maak je ook voor en samen met jouw collega’s op school: wat zijn hun aanwezige ICT-competenties? Wat zijn concrete uitdagingen en acties? Welke hulp, ondersteuning en coaching is wenselijk voor een duurzame, doelgerichte en pedagogisch-didactische relevante ICT-integratie in hun onderwijsaanpak? Ook het schoolbrede ICT-beleid nemen we onder de loep. ICT-coach is geen eilandje binnen de school: door een brede analyse kan je samen met het beleid en het team jouw actieradius bepalen, vertrekkende van de aanwezige basis.

Daarnaast duik je in ICT en educatieve technologie: je verbreedt en verdiept jouw competenties door middel van:

  • het doelgericht exploreren van een brede waaier aan ICT-tools/educatieve technologie en de pedagogisch-didactische relevantie voor de onderwijspraktijk;
  • het in kaart brengen van kwalitatieve en actuele bronnen (duurzaamheid matchen met vergankelijkheid);
  • het zichtbaar maken en oefenen van coachende vaardigheden;
  • het uitwisselen in het kader van een lerend en delend netwerk.

​Het traject is bedoeld voor leraren secundair onderwijs/volwassenenonderwijs die in de eigen school collega’s (willen) coachen bij het doelgerichte gebruik van ICT/educatieve technologie in hun vak.

Programma

Dag 1

Na een introductie en kennismaking ga je meteen aan de slag met het in kaart brengen van jouw ICT- en coachende competenties en uitdagingen omdat dit je in staat stelt om een groeiproces aan te gaan. Dit doe je aan de hand van enkele kaders zoals TPACK, SAMR en DigiCompEdu. Ook voor jouw school/team doen we dit zodat je gericht actie kan ondernemen als ICT-coach. In het tweede deel ga je hands-on aan de slag met digitale tools om voorkennis op te roepen en breng je in kaart wat werkt en om welke reden, welke transfer naar de onderwijspraktijk mogelijk is.

Dag 2

Omdat een ICT-coach zonder coachende vaardigheden een vreemde match vormt, ga je aan de slag met zeven coachende vaardigheden die bruikbaar zijn voor groeigericht coachen. Je denkt na over de coach die je wil zijn en welke plaats die binnen de school heeft of kan hebben. In het tweede deel ga je aan de slag met een waaier aan digitale tools om leerinhouden aan te brengen en te herhalen.

Dag 3

Je ontleedt het ICT-beleid en het actieplan van jouw school. Welke rol kan jij hierin spelen, samen met jouw collega’s? Je lijst op wat noodzakelijk is om ICT-integratie duurzaam te maken en welke rol jij hierin kan opnemen om dit op de klasvloer te laten landen.

Dag 4

Evalueren staat heel centraal in het onderwijs en dat kan samen gaan met remediëren en differentiëren. Op dit vlak kan ICT een enorme meerwaarde bieden voor leerlingen en leerkrachten. Je experimenteert met een breed gamma aan digitale tools en ervaart de meerwaarde voor jezelf en jouw collega’s. Het onderwijs staat niet stil en ICT evolueert ook elke dag. Een reden om digitale tools en vormen waar niet elke leraar al mee bezig is te ontdekken en binnen te brengen in jouw school. Je ontdekt de mogelijkheden van AR/VR/360°, computationeel denken, gamification, data-based education, hybride onderwijs…

Dag 5

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en stellingen wissel je ervaringen en kritische bedenkingen uit met betrekking tot ICT-integratie in jouw school. Daarnaast deel je een eigen praktijkvoorbeeld en ontvang je feedback om dit verder te verrijken.

Lesgever


Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels aan het Sint-Ritacollege in Kontich. Ze werkt als auteur voor Digitale Methode en is momenteel aan de slag als gedetacheerd leerkracht bij Het Archief voor Onderwijs. Ze heeft interesse in EdTech, evidence-informed learning en gamification.

Els Tanghe heeft jarenlange onderwijservaring als leraar, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en de lerarenopleiding. Momenteel werkt ze als lerarenopleider binnen de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen.

Ben Bastiaensen is leerkracht informatica in de Talentenschool in Turnhout. Hij is Future Classroom Ambassadeur en actief betrokken bij eTwinning en Erasmus+. Ben is gecertificeerd Microsoft-opleider.

Bram Cuyt heeft meer dan 20 jaar ervaring in het onderwijs als innovatiecoach, leerkracht, (pedagogisch) ICT-coördinator, beleidsmedewerker en nascholer. Daarnaast is hij Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE).

Locatie

CNO, Boogkeers 5, 2000 Antwerpen

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2021-11-20T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
21/OND/122A
Academiejaar
2021 - 2022
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie