Oud-studente Manon: "Ik ben blij dat ik de vrijheid kreeg om mijn creativiteit tijdens mijn studie te ontdekken"

  • Manon Van Aerschot
  • Master communicatiewetenschappen: mediastudies
  • Afgestudeerd in 2011
  • Culinair communicatiemedewerker bij Zeelandia
  • Freelance culinair redactrice en foodblogger

Over haar job

“Ik werk halftijds als culinair communicatiemedewerker voor Zeelandia, producent in bakkerijgrondstoffen, en voor het zusterbedrijf Aldia, producent in fruitvullingen. Ik sta in voor de externe communicatie die zich richt op artisanale bakkerijen. Ik schrijf voor het bedrijfsmagazine, maak folders en flyers op, doe foodstyling voor de recepten en schrijf voor de website.

Daarnaast werk ik als freelance culinair redactrice, foodblogger, foodstylist en foodfotograaf. Ik heb ook een eigen blog: macaronmanon.be. Hierop deel ik mijn eigen receptjes, leuke adresjes in Antwerpen of favoriete culinaire reisbestemmingen. Ik review restaurants, kookboeken en producten. Mijn blog werkt eigenlijk als een soort portfolio voor mijn freelance werk."

Over haar studiekeuze

"Ik wilde een opleiding die mij een hele brede basis gaf. Ik wilde journalist of communicatiemedewerker worden en daarvoor is een goede kennis van de actualiteit, de maatschappij en het medialandschap erg belangrijk. Ik denk bovendien dat je met een diploma communicatiewetenschappen heel veel kanten uit kan op de arbeidsmarkt."

Over wat ze vooral meenam uit haar opleiding

"Doordat ik als student veel leerstof en tekst te verwerken kreeg, heb ik onrechtstreeks ook geleerd om goed te plannen, prioriteiten te stellen, snel en goed te lezen en te schrijven. Ik leerde ook over het belang van communicatie, over het onderscheid tussen B2B en B2C, over de wisselwerking tussen verschillende commerciële afdelingen en de media. Het vak journalistiek gaf me inzicht in het medialandschap.

Eigenlijk schrijf ik ook voor veel verschillende soorten bedrijven en media, zowel voor print als online, zowel voor bedrijven als voor consumenten. Dat onderscheid en het belang daarvan leerde ik tijdens mijn studie. Ik leerde dat communicatie een essentieel element is in elk bedrijf en voor elke klant; en ik merk dat ook vandaag dagelijks in de praktijk.”

Over haar masterproef

"Zelfs voor mijn masterproef kon ik mijn passie voor koken gebruiken. Ik schreef over de invloed van kookprogramma’s op genderbeleving en analyseerde hiervoor het kookprogramma ‘Dagelijkse kost’ van Jeroen Meus, dat toen net gestart was. Op dat moment wist ik het ook met zekerheid: ik zou me specialiseren in culinaire communicatie."

Manon Van Aerschot

Manon Van Aerschot