Kwaliteitszorg en cijfers

Kwaliteitszorg

Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.

In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en –sturing. In het voorjaar van 2017 vond dit plaats voor de master-na-master in de specialistische geneeskunde.

Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 28 en 29 april 2021 bezocht het peerreviewteam de master-na-master in de specialistische geneeskunde en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.

In het kader van de peer review van de master-na-master specialistische geneeskunde heeft het peerreviewteam ook vastgesteld dat de opleiding de Vlaamse regelgeving van 17 februari 2017 inzake de erkenning als arts-specialist zeer goed kent, samen met de partneropleidingen aan de andere universiteiten alles nauw opvolgt en in haar opzet en uitvoering rekening houdt met de verwachtingen die de overheid vastgelegd heeft in verband met de theoretische opleiding.


Ondanks de zware periode die de opleiding recent doormaakte t.g.v. COVID-19, heeft het peerreviewteam een zeer gedreven docententeam gehoord. De opleiding heeft tijdens de review getoond welke verbeteringen gerealiseerd zijn sinds de laatste visitatie en waar nog verdere ontwikkeling wenselijk is. De praktijk- en de manama-opleiding zijn de laatste jaren beter op elkaar afgestemd door o.a. het uitwerken van modeltrajecten voor elk opleidingsspecialisme, het verder professionaliseren van stagemeesters en de coördinatie van de praktijkopleiding door het Instituut voor Ziekenhuisspecialisten Opleiding (IZO). Het IZO organiseert de sollicitatieprocedure, biedt aan stagemeesters ondersteuning en is de verbinding tussen de opleiding en de stageplaatsen. De begeleiding van studenten bij het masterproeftraject is nog verder versterkt. Het reviewteam is lovend over de vruchtbare interuniversitaire samenwerking tussen de Vlaamse opleidingen en over de toekomstige oprichting van het Antwerp Health Care Training Center, waar het vaardighedenonderwijs tot volle ontwikkeling kan komen. Samen met een versterkte studentenparticipatie via het A-platform, leiden al deze factoren tot een kwalitatieve opleiding.


Door de geplande uitwerking van de cursusinformatie verder te zetten en informatie meer te stroomlijnen op één website, versterkt de opleiding haar communicatie met studenten. De opleiding zal docenten aanzetten om de relevantie van opdrachten duidelijker te maken en van gerichte feedback te voorzien. Het aanbod aan capita selecta wordt uitgebreid zoals voorzien. De opleiding wil zich verder versterken door goede praktijken meer te delen onder stagemeesters, o.a. wat betreft intakegesprekken op stagediensten. Om problemen of vragen van studenten effectief en preventief op te vangen, breidt de opleiding haar begeleidingsnetwerk uit en zet ze een coachingsysteem op.


Tot slot maakt een kort na de review goedgekeurd nieuw wettelijk kader inzake de arbeidsvoorwaarden en sociale bescherming van arts-specialisten in opleiding het mogelijk, dat heel wat verbeterpunten en suggesties uit de peer review op korte termijn aangepakt kunnen worden door de opleiding. Dit zal leiden tot betere contracten voor de arts-specialisten in opleiding met de ziekenhuizen, waardoor er meer garanties zijn voor de nodige wetenschappelijke tijd op de stagedienst, voor de registratie van werktijd en het bewaken van de studiebelasting en werkdruk.​

Cijfers

De website ‘opleiding in cijfers’ geeft je meer gedetailleerde informatie over alle opleidingen in de Vlaamse hogescholen en universiteiten.