Leerlingen ontwerpen samen een fusiereactor

Datum: 13 november 2017

Inleiding: UAntwerpen verwelkomt bijna 4000 leerlingen op de interactieve wetenschapsshow PLASMA'S. FUSIE! ENERGIE?

Kan kernfusie een mogelijke deeloplossing bieden voor het energieprobleem? En hoe vermijden we daarbij massa’s radioactief afval? Bijna 4000 scholieren van de derde graad buigen zich over de toekomst van onze energie tijdens de interactieve show PLASMA’S. FUSIE! ENERGIE? aan de Universiteit Antwerpen.

Fusieshow
Tijdens zes voorstellingen op 16, 17, 20 en 21 november 2017 ontwerpt het publiek – geholpen door de presentator – zelf een fictieve fusiecentrale, naar het voorbeeld van de zon, kernfusiereactor bij uitstek. De fusieshow vermengt daarvoor wetenschap met theatertechnieken. Op deze 6de editie worden meer dan 4000 leerlingen en leerkrachten uit een 80-tal scholen uit heel Vlaanderen, Zeeland en West-Brabant (NL) verwacht.

Aansluitend aan de show kunnen de jongeren deelnemen aan een interactieve energiequiz. Op 16 en 17 november kunnen ze ook kiezen voor de verdiepende sessie Naar een evenwichtige optimalisatie van de energiemix, gegeven door Jef Ongena, research director van het Plasma Physics Lab, Royal Military Academy. Onderzoekers van de departementen Fysica en Chemie staan klaar om de leerlingen voor en na de show zelf aan het experimenteren te zetten.

Het Centrum Nascholing Onderwijs (CNO), de Faculteit Wetenschappen en de opleidingen Fysica en Chemie van UAntwerpen werkten voor deze voorstellingen een totaalconcept uit met een voorbereidingscursus voor leerkrachten, de show en een nabeschouwing. Langs deze weg dragen lesgevers uit het secundair én het hoger onderwijs bij tot de vorming van bewuste en kritische burgers die in de toekomst beslissingen kunnen nemen over de energieproblematiek vanuit kennis in plaats van hun ‘buikgevoel’.



Url: http://www.uantwerpen.be/fusieshow