"Crowdfunding levert gratis reclame op"

Datum: 22 oktober 2018

Inleiding: Masterstudenten economie van UAntwerpen onderzochten het gebruik van crowdfunding door ondernemingen.

Crowdfunding komt almaar vaker voor, ook in de ondernemerswereld. Naomi Lootens en Renée Reynders (UAntwerpen) gingen voor hun masterscriptie op zoek naar de motieven van ondernemingen om aan financiële crowdfunding te doen, en vergeleken de Belgische en Nederlandse markt. “Hoewel beide markten verschillen, zijn de motieven dezelfde.”

Alsmaar meer ondernemingen proberen via crowdfunding een gewenst kapitaal bijeen te krijgen. Dat heet dan ‘financiële crowdfunding’. “Het centrale idee achter crowdfunding blijft het ophalen van kapitaal”, verduidelijken Naomi Lootens en Renée Reynders, die onder leiding van professor Eddy Laveren in hun masterscriptie in de toegepaste economische wetenschappen het fenomeen onderzochten. “Daarnaast is crowdfunding een goede aanvulling op andere financieringsmethoden en vergemakkelijkt het de toegang tot andere kanalen van financiering.”

Gratis reclame

Bedrijven gebruiken crowdfunding ook vaak als marketingtool. “Door het netwerk van ambassadeurs dat gecreëerd wordt, zal er meer reclame worden gemaakt, en wordt dat netwerk steeds verder uitgebreid. Ook kan financiële crowdfunding toegepast worden om strategische input te krijgen van investeerders. Die worden sterk gebonden aan de onderneming, wat onrechtstreeks de sales zal doen toenemen. Tot slot kunnen via financiële crowdfunding grotere bedragen worden opgehaald dan via niet-financiële crowdfunding.”

Lootens en Reynders kwamen tot de opvallende vaststelling dat niet start-ups, maar vooral scale-ups de financiële drijfveer als belangrijkste motivatie zien. Beginnende ondernemingen gebruiken crowdfunding vooral als gratis reclame en voor de strategische input die ze hopen te krijgen.

Nederland voorop

Hoewel de motieven om aan crowdfunding te doen dezelfde zijn in België en Nederland, is de markt bij onze noorderburen al verder geëvolueerd. België is wel aan een inhaalbeweging bezig, dus in de toekomst zullen beide markten wellicht convergeren. “Sowieso moeten beide landen werken aan de bekendheid van crowdfunding om zo het groeipotentieel volledig te benutten. Crowdfunding wordt nog te vaak beschouwd als laatste redmiddel voor financiering”, vertellen Lootens en Reynders. “Daarnaast zullen de overheden de groei moeten blijven stimuleren door een duidelijke crowdfundingwet op te stellen, die bedrijven en investeerders voldoende bewegingsruimte biedt.”