Eerlijker punten geven op school? Het kan!

Datum: 30 november 2018

Inleiding: UAntwerpen, imec en UGent lanceren nieuwe spin-off D-PAC die een softwareprogramma voor comparatieve beoordeling op de markt brengt.

animationEen spreekbeurt, een opstel, een tekening: aan leerkrachten de moeilijke taak om er punten op te geven. Dat op een objectieve manier doen is onmogelijk. Wás onmogelijk, want het softwareplatform van de nieuwe spin-off D-PAC brengt daar voortaan verandering in.

UAntwerpen, imec en de UGent hebben vandaag een nieuwe spin-off gelanceerd. D-PAC, afkorting voor Digital Platform for Assessment of Competences, brengt een baanbrekend softwareplatform op de markt voor een efficiëntere en eerlijkere beoordeling van allerhande soorten werkstukken van leerlingen. De software richt zich op comparatief beoordelen: een methode waarbij je niet elk werkstuk afzonderlijk beoordeelt, maar in directe vergelijking met willekeurige anderen. D-PAC optimaliseerde de bestaande methode en goot ze in een digitaal jasje zodat ze eenvoudig op grote schaal in te voeren is. Na vier jaar productontwikkeling is D-PAC nu klaar om de wereld te veroveren.

Beoordelen is moeilijk. Toch moeten leerkrachten wereldwijd scores geven op werkstukjes die haast onmogelijk objectief te beoordelen zijn. Maarten Goossens, founder en CEO D-PAC: “Waarom verdient de ene tekening een zes en de andere een zeven? En krijgt een opstel een acht omdat het écht zo goed is, of omdat de leerkracht toevallig in een goede bui is? De reeds bewezen methode van comparatief beoordelen biedt hier een oplossing voor en dankzij D-PAC kan je ze nu ook eenvoudig toepassen.”



Link: https://www.uantwerpen.be/nl/onderzoek-en-innovatie/informatie-voor-bedrijven/valorisatie-aan-uant/eerlijker-punten-school/