Eerste kennisclip rondt kaap van 10 000 views

Datum: 23 oktober 2019

Inleiding: YouTube-kanalen met 'saaie' filmpjes zijn groot succes, ook buiten UAntwerpen.

Online moet vandaag de dag alles blits en flitsend zijn, met droge filmpjes die minutenlang duren moet je niet afkomen. Klopt niet helemaal, bewijst UAntwerpen, want de vorig jaar gelanceerde YouTube-kanalen met kennisclips doen het uitstekend. Eén filmpje rondde zelfs al de kaap van 10 000 views.

Vorig academiejaar lanceerde UAntwerpen met ‘Boekhouden ontcijferd’, ‘Statistiek ontcijferd’ en ‘Wiskunde ontcijferd’ drie YouTube-kanalen. In tegenstelling tot de meerderheid van de content op het videoplatform vind je hier geen grappige of entertainende filmpjes, maar inhoudelijke kennisclips. Noem het gerust saaie filmpjes, maar dat er wel degelijk een markt voor bestaat bewijzen de (kijk)cijfers.

“Tussen oktober 2018 en oktober 2019 werd er bijvoorbeeld 208 700 minuten gekeken naar het boekhoud-kanaal”, weet Lothar van Diessen, Marketing and Communication Strategist bij de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie. “Omgerekend komt dat neer op 3478 uur of zo’n 145 dagen non stop. En nu rondde een eerste filmpje de mijlpaal van 10 000 views.”

Telkens opnieuw uitleggen
Het gaat om een kennisclip van dr. Christine Lippens (Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie). In de video van vijf minuten verklaart ze de termen debet en credit, basisbegrippen uit de boekhoudkunde. Lippens lag aan de basis van het filmpjesproject. Zij werd woensdag in de bloemetjes gezet door vicerector Filip Lardon.

“Ik merkte dat ik de basis telkens opnieuw moest uitleggen”, vertelt Lippens. “Toen besloot ik mijn Powerpointpresentatie een keertje op te nemen en die intern te verspreiden. Dat sloeg meteen aan, zowel bij mijn eigen studenten, als bij studenten uit andere opleidingen en bij collega-docenten. Ondertussen worden onze economieclips bijvoorbeeld ook gebruikt in de basiscursussen economie bij de ontwerpwetenschappers, de sociale wetenschappers en in de rechten.”

Filip Lardon
Prof. Nadine Lybaert (l.) en vicerector Filip Lardon overhandigen Christine Lippens de 'award' voor de 10 000 views voor haar kennisclip.

Groeiend netwerk
Al snel groeide het netwerk, ook buiten de universiteit. “We zagen vrijwel meteen dat ook middelbare scholen de clips oppikten”, zegt van Diessen. “Onze filmpjes zijn volgens veel leerkrachten en leerlingen een mooie aanvulling op hun lessen. Op het wiskunde- en het boekhoudkanaal stijgt het aantal kijkers die via Smartschool op de video’s terecht komen spectaculair. SmartSchool is het digitale leerplatform in veel middelbare scholen. Nog een cijfer: op het kanaal Wiskunde Ontcijferd komt minder dan 20% van de views via het Blackboard, het studentenplatform van UAntwerpen.”



Link: https://www.uantwerpen.be/nl/overuantwerpen/faculteiten/bedrijfswetenschappen-economie/studeren/blended-learning/