Facebookadvertenties zijn inhoudelijker, presidentiƫler en negatiever

Datum: 9 december 2019

Inleiding: Onderzoekers UAntwerpen en VUB vergelijken politieke advertenties op Facebook en in kranten.

FacebookadvertentiesFacebookadvertenties worden steeds belangrijker voor politieke partijen. Maar verschillen die ads veel van de klassieke krantenadvertentie? Onderzoek van UAntwerpen en VUB komt tot de vaststelling dat er drie grote verschillen zijn.

Het is niemand ontgaan dat sociale media steeds belangrijker worden en dat partijen onder meer via advertenties op Facebook een nieuwe manier hebben gevonden om de kiezer te overtuigen. In een recente studie vergelijken onderzoekers van de VUB en UAntwerpen de inhoud van Facebookadvertenties met de klassieke krantenadvertenties in de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei.

Anno 2019 verminderen partijen hun budgetten voor de klassieke krantenadvertenties ten koste van advertenties op Facebook. Dat Vlaams Belang een voortrekkersrol speelt in deze evolutie is al meermaals aangetoond met cijfers, maar in hoeverre deze nieuwe vorm van adverteren afwijkt van de klassiekere advertenties is vooralsnog niet onderzocht.

 



Link: https://www.uantwerpen.be/en/research-groups/m2p/onderzoek-vertaald/politieke-advertenties-op-facebook/