Introductie vakdidactiek chemie met oefenlessen

Studiegidsnr:1000ASECHE
Vakgebied:Opl.- & onderwijswetenschappen
Academiejaar:2019-2020
Semester:1e semester
Inschrijvingsvereisten:De student dient 10/20 behaald te hebben of moet ingeschreven zijn voor:
- Algemene didactiek
Contacturen:18
Studiepunten:3
Studiebelasting:84
Contractrestrictie(s):Niet te volgen onder credit- en examencontracten
Instructietaal:Nederlands
Examen:1e semester
Lesgever(s)Annie Pinxten
Inge Janssens

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Tijdens de lessen Introductie Vakdidactiek Chemie wordt de basis gelegd voor het opleidingsonderdeel Vakdidactiek Chemie. De leerinhouden zijn eigen aan de vakdidactiek, maar zijn ook verbonden met deze van de Algemene Didactiek die worden vertaald naar en geconcretiseerd voor de vakdidactiek chemie. In de lessen staan de vaardigheden om op een didactisch verantwoorde wijze een les chemie voor te bereiden, te geven en tussentijds te  evalueren centraal.

Leren wordt hierbij gezien als een actief constructieproces door de leerlingen waarbij nieuwe informatie wordt gekoppeld aan reeds verworven kennis (voorkennis) en waarbij leerlingen worden gestimuleerd deze voorkennis uit te breiden, o.a.  door probleemstellend onderwijs. Verder wordt ook aandacht besteed aan basisprincipes voor het efficiënt leren van exacte wetenschappen in het algemeen (o.a. visie volgens de 4D-didactiek).

Concrete onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • De plaats van het vak chemie binnen het Vlaamse secundair onderwijs. 
  • Opvattingen i.v.m.  chemieonderwijs. De verschillende doelstellingen met verwijzing naar de (nieuwe) vakgebonden eindtermen en leerplannen chemie.
  • De operationalisering van de leerplandoelstellingen in concrete lesdoelstellingen via de keuze en ordening van leerstof, met inbegrip van de problematiek van de jaarplanning. In deze context zal  tevens informatie gegeven worden over bestaande leerboeken chemie, relevante media en ICT-toepassingen.
  • Verschillende activerende werkvormen in de specifieke context van de lessen chemie.
  • Didactische hulpmiddelen typisch voor het chemieonderwijs
  • Vakdidactische concepten zoals  werken met conceptmaps, gebruiken van modellen, aanpakken van misconcepties
  • Het maken van een goede schriftelijke lesvoorbereiding chemie
  • Kenmerken van STEM-onderwijs

Aan de hand van gerichte observaties en praktijkoefeningen  krijg je een beter inzicht in je eigen (subjectieve) onderwijstheorie over chemieonderwijs en toets je die af aan andere perspectieven.  Vakdidactische principes worden toegepast tijdens de oefenlessen: je krijgt een lesthema en bereidt in duo een les voor. Vervolgens geef je de les of een onderdeel ervan in een veilige omgeving, aan een beperkte groep van medestudenten. Je wordt hierbij intensief begeleid door de vakdidacticus en/of praktijkassistenten. Op die manier dragen de oefenlessen bij tot het inoefenen van welbepaalde onderwijsvaardigheden. Tijdens de oefenlessen leer je doelgericht chemielessen observeren, met aandacht voor de chemische kennis van de lesgever, (vak)didactische kwaliteiten, persoonlijkheidsaspecten en klasmanagement.  Op basis van reflectie (zowel individueel als in groep) en feedback leer je de concrete vertaalslag te maken naar de eigen lespraktijk en te komen tot een persoonlijke sterkte/zwakte analyse van onderwijsvaardigheden.