Wetenschappelijke vorming 2

Studiegidsnr:1004GENGE2
Vakgebied:Geneeskunde
Academiejaar:2019-2020
Semester:1e semester
Inschrijvingsvereisten:Opleidingsonderdelen van 1ste bachelor geneeskunde die de student moet volgen of gevolgd hebben om te mogen inschrijven voor opleidingsonderdelen van 2de bachelor geneeskunde
Contacturen:52
Studiepunten:3
Studiebelasting:84
Contractrestrictie(s):Faculteit beslist op basis van het studentdossier
Instructietaal:Nederlands
Examen:1e en/of 2e semester
Lesgever(s)Steven Abrams

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Algemene inhoud:

  • Inleiding tot de epidemiologie en medische statistiek

Vakinhoud epidemiologie:

  • Van onderzoeksvraag over onderzoeksobject tot onderzoeksprotocol: diagnose, prognose en etiognose
  • De relatie tussen de theoretische populatie en de studiepopulatie
  • Steekproeftrekking en de hierbij horende ‘toevalsfout’
  • Frequentie van gebeurtenissen: prevalentie, incidentie en overlevingsanalyse
  • Diagnose: over afkappunten en prevalentiefuncties, multiple diagnostische indicatoren
  • Prognose: interventioneel en beschrijvend prognostisch onderzoek; predictiemodellen
  • Etiognose: causale functies
  • Bronnen van fout bij medisch wetenschappelijk onderzoek
  • Verstoring en effectmodificatie

Vakinhoud medische statistiek:

  • Beschrijvende statistiek: het voorstellen van onderzoeksresultaten
  • Inferentiële statistiek: het rapporteren van enkelvoudige en meervoudige verbanden
    • Enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie
    • Meervoudige logistische regressie
    • Cox proportional hazards regressie

Doelstellingen medische statistiek:

  • De student(e) kan eenvoudige statistische technieken toepassen op datasets.
  • De student(e) kan definities en rekenregels uit de kansrekening toepassen om kansproblemen op te lossen.
  • De student(e) kan elementaire statistische analyses uitvoeren met statistische R software.
  • De student(e) kan statistische output interpreteren.
  • De student(e) kan rapporteren over statistische analyses.
  • De student(e) kan medische informatie/literatuur beoordelen op validiteit en kritisch nadenken over de toegepaste statistische methodologie, o.m. aan de hand van principes uit de verklarende statistiek.