2-Productontwikkeling

Studiegidsnr:1026FTIPRO
Vakgebied:Productontwikkeling
Academiejaar:2018-2019
Semester:2e semester
Contacturen:24
Studiepunten:3
Studiebelasting:84
Contractrestrictie(s):Niet te volgen onder credit- en examencontracten
Instructietaal:Nederlands
Examen:2e semester
Lesgever(s)Christiaan Baelus

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Tijdens elke les wordt een bepaald facet van productontwikkeling d.m.v. een powerpointpresentatie toegelicht:

  • De definitie en de kenmerken van een goed industrieel product vanuit multidisciplinair perspectief.
  • De principes van design thinking.
  • De verschillende interdisciplinaire analysetechnieken die inzicht geven in het gebruik, de marktcontext en de techniek van een (huishoudelijk) bestaand product.
  • Het ontwerpproces, de activiteiten die daarbinnen plaatsvinden en het aanreiken van verschillende modellen.
  • De basisprincipes van het creatief en probleemoplossend denken en het initiëren van eenvoudige technieken.

Opdracht: 

  • Redesign bestaand product

Toepassen van eenvoudige onderzoeks- en observatietechnieken voor een interdisciplinaire analyse van een bestaand product (vb. handmixer, schroefmachine, haardroger,... ) door gebruikersbevraging en observatie, marktpositionering en technische analyse. In groep uitvoeren en rapporteren van een interdisciplinaire productanalyse. Opstellen van een lijst van specificaties van een verbeterde versie van het product.

Genereren van verschillendecreatieve alternatieve oplossingen die voldoen aan de gestelde eisen. Optimaliseren en selecteren van het definitieve concept op basis van de morfologische kaart en trade-off. Presentatie van de studie en het resultaat in een dossier.

  • Quick Designs (4 sessies)

Gedurende de lessessies dienen eenvoudige ontwerpuitdagingen gedurende een beperkte tijd te worden uitgevoerd en op eenvoudige wijze gevisualiseerd.