Productdesign - specialisatie

Studiegidsnr:2004FOWPOW
Vakgebied:Productontwikkeling
Academiejaar:2019-2020
Semester:1e semester
Contacturen:34
Studiepunten:3
Studiebelasting:84
Contractrestrictie(s):Niet te volgen onder examencontracten
Instructietaal:Nederlands
Examen:1e semester
Lesgever(s)Jan Corremans
- NNB
Elke Mestdagh

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Analyseren van een merkidentiteit en de impliciete en expliciete ontwerpkarakteristieken van een merk definiëren.

Merkwaarden (Brand Values) vertalen in specifieke ontwerpkenmerken volgens de literatuur van de semiotiek

Productconcepten genereren en de expliciete en impliciete kenmerken van een merkidentiteit toepassen en integreren in een nieuw product

Inhoud

In onze huidige ervaringsmaatschappij wordt het steeds belangrijker om producten te ontwikkelen met een sterk, gericht en onderscheidend vermogen. Wanneer de functionele eigenschappen en de prijs van producten dezelfde zijn, wordt de esthetische expressie van producten belangrijk om zich te onderscheiden van de concurrenten. Bijvoorbeeld door toepassing van een bepaald merk.

Naambekendheid wordt in onze samenleving toegepast als een strategische troef om herkenbaarheid te creëren bij de consument. In de cursus ‘Product Design Specialisatie’ leren studenten om een merkextensie te ontwikkelen en leren ze hoe herkenbaarheid te creëren bij de consument.

Het eerste deel van de cursus richt zich op het analyseren van het merk volgens theoretische modellen. Het tweede deel van de cursus richt zich op het vertalen van de merkwaarden van een merk in een ontwerp van een product gebaseerd op de literatuur van de semiotiek.