Creatief schrijven: het verhalende essay

Studiegidsnr:2012FLWLIT
Vakgebied:Taalkunde en Taalbeheersing
Academiejaar:2020-2021
Semester:2e semester
Contacturen:45
Studiepunten:6
Studiebelasting:168
Contractrestrictie(s):Geen contractrestrictie
Instructietaal:Nederlands
Examen:2e semester
Lesgever(s)Luc Herman
Tom Naegels

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Dit vak wordt gedoceerd door de schrijver Tom Naegels.

Literair schrijven berust op een paradox. Een schrijver drukt originele ideeën uit in een originele stijl. Schrijven vereist dus een grote vrijheid, zowel in het denken als in het verwoorden. Tegelijk moet wat die schrijver schrijft, zinvol zijn voor anderen. De ideeën moeten interessant zijn, de stijl helder, de opbouw coherent. Schrijven vereist dus geduld, beheersing, zelfkritiek – het intomen van de vrijheid. Dat is het proces dat we in deze cursus Creatief Schrijven zullen stimuleren. De studenten worden uitgedaagd om vrij te denken, om verrassende verbanden te leggen, om een heel eigen stijl te ontwikkelen. En ze worden uitgedaagd om die ideeën en die stijl streng tegen het licht te houden: klopt het wel, wat ik hier beweer? Ben ik mijn lezers aan het boeien of vermoeien?
We doen dat aan de hand van een van de meest veelzijdige literaire genres: het essay. Niet het academische essay, zoals ze dat in andere cursussen moeten schrijven. Ook niet ‘het lange opiniestuk’, zoals dat weleens in de krant staat. We schrijven essays in de traditie van Ta Nehisi-Coates, Reni Eddo-Lodge, Bas Heijne, Tom Lanoye, Virginia Woolf, Toni Morrison, James Baldwin, David Van Reybrouck, Patricia De Martelaere…: op het snijvlak van fictie en nonfictie, gebruik makende van alle stijlmiddelen die de schrijver maar ter beschikking staan – reportage, biografie, humor… – verdedigt zo’n essay een unieke, persoonlijke visie op de wereld, die de lezer esthetisch prikkelt én intellectueel voedt. Het spreekt hoofd en hart aan, en dat is precies de ambitie van deze cursus: de studenten helpen om niet alleen bij de lezer, maar eerst en vooral bij zichzelf, hoofd en hart aan te spreken.