Chinees: Studie van het cultuurgebied

Studiegidsnr:2031FLWVER
Vakgebied:Cultuur
Academiejaar:2017-2018
Semester:1e en 2e semester
Contacturen:78
Studiepunten:6
Studiebelasting:168
Contractrestrictie(s):Niet te volgen onder examencontracten
Instructietaal:Chinees
Examen:1e en/of 2e semester
Lesgever(s)Ching Lin Pang

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Semester 1: Globalisering, interculturalisme en consumer culture in Oost-Azië

In semester 2 wordt de globalisering, interculturalisme en consumer culture in Oost-Azië behandeld. Hedendaagse ontwikkelingen en de onderlinge connectiviteit in China, Japan en Zuid-Korea komen aan bod. De behandelde topics zijn o.a. definities van globalisering, het belang van de creatieve industrie, internet, migratie, gender, identiteit, religie, food culture, enz. Didactisch materiaal wordt aangereikt door de docent. De auteurs komen uit verschillende disciplines: vertaalwetenschappen, antropologie, sociologie, urban studies, etc.

Semester 2: China als global power

In semester 2 bespreken we de economische opmars van China sinds het hervormingsbeleid in 1978 en de link met buitenlands beleid van China. Thema's zoals bilaterale relaties met de omringende Aziatische landen, Centraal-Azië, Amerika, EU, Rusland alsook China's toenemende rol als multilaterale actor in SCO (Shanghai Cooperation Organisation), BRICS,  OBOR (One-Belt-one-Road). Concepten als 'peaceful rise'; 'soft power'; 'moral realism', enz. komen aan bod. Het didactisch materiaal bestaat uit artikels aangereikt door de docent. De auteurs van deze artikels komen uit verschillende IR scholen in China, India, Japan, Amerika en EU.