Workshop: innovatieweek

Studiegidsnr:2036FOWPOW
Vakgebied:Productontwikkeling
Academiejaar:2019-2020
Semester:2e semester
Contacturen:40
Studiepunten:3
Studiebelasting:84
Contractrestrictie(s):Niet te volgen onder examencontracten
Instructietaal:Nederlands
Examen:2e semester
Lesgever(s)Frank Goethijn

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

De studenten werken een volle week aan het project en geven een nieuwe visie op de business en producten van ondernemingen. Talrijke ondernemingen waaronder Inbev, Alcatel, Recticel, Verhaert, Boone International, Procter&Gamble, Tupperware, Philips, MEC, 2B-Delighted, Europower, Materialise, Tiense Suiker, GateGourmet, Agfa, Belintra, E-Saturnus, Dymo, Nitto, Ecover, Orthobroker en Colruyt, Eternit, Bayer, DeBe Insoles, ENI, Oystershell, Surplus Distribution en Sleeppoint namen reeds deel aan de Innovatieworkshops rond diverse thema's.

Ondernemingen brengen producten op de markt die - gebaseerd op bestaande know-how, productie, distributie en markt - de juiste functie vervullen voor de juiste doelgroep. Markten veranderen, trends wijzigen, nieuwe technologie komt beschikbaar. Kansen voor innovatie en productontwikkeling. Tijdens deze projectweek gooien industriële partners uit verschillende sectoren hun toekomstvraag in de ring. De teams van studenten gaan de creatieve uitdaging aan om de thema's te vertalen naar toekomstgerichte productconcepten.
 
De output van de workshops kan zijn:
1. Productideeën:
Nieuwe productideeën resulterend in gebruiksscenario's, quick designs, concept designs.
- Nieuwe toepassingen voor bestaande technologie.
- Oplossingen voor nieuwe problemen of voor problemen die belangrijker worden. 
2. Ondernemingsideeën:
Definiëren van nieuwe business opportunities gerelateerd aan de ondernemingsdoelstellingen.
Omschrijving en kwantificering van doelgroepen, functies, en specificaties van nieuwe producten.
3. Onderzoekthema's: 
Hypothesen voor verbetering definiëren en een plan voor het te verrichten onderzoek om dit te valideren. 
Dit kan aanleiding geven tot verder onderzoek of eventueel een masterproef.
4. Value by design: 
Hoe kunnen bepaalde producten of productgroepen een meerwaarde krijgen door vormgeving. 
Design is voor ons slechts een deel van de productontwikkeling, maar we mogen ook onze expertise in dit aspect niet vergeten te valoriseren.
Welke zijn interessante trends waarmee moet worden rekening gehouden ? 
Wat doet de concurrentie, wie wint awards en waarom ?
Welke meerwaarde bereiken we door design. (emotioneel, functioneel, productietechnisch, ...)
Omgevingsanalyse, trendanalyse en conclusies, resulterend in designvoorbeelden, moodboards, design specificaties.