Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel dient de student over de volgende competenties te beschikken:
actieve beheersing van
passieve beheersing van
- een algemene kennis van het gebruik van een PC en het internet
specifieke aanvangscompetenties voor dit opleidingsonderdeel
fortgeschrittene praktische und theoretische Kenntnisse der deutschen Gegenwartssprache
! gediegene Deutschkenntnisse sind eine unerlässliche Voraussetzung für eine erfolgreiche Ausbildung zum Deutschlehrer/zur Deutschlehrerin (nach Bedarf soll auf selbständiger Basis nachgeholt werden)
fundierte Grammatikkenntnisse, vorzugsweise kontrastiv Deutsch-Niederländisch
(NL: Je beschikt over een degelijke gevorderde taalvaardigheid in het Duits en over een grondig grammaticaal inzicht, liefst contrastief Duits-Nederlands.)
De studiewijzer heeft enkel tot doel de studenten te informeren over het opleidingsonderdeel en ondersteuning te bieden in het actief en zelfsturend verwerken van de leerstof.
Opm. bij punt 2. hieronder: Een Nederlandstalige lijst met de eindcompetenties is hier terug te vinden.
Competentiedomein: Theoretische en praktische kennis van de didactiek Deutsch als Fremdsprache (DaF) die toelaat om op didactisch kwaliteitsvolle wijze Duits te onderwijzen op de relevantste opleidingsniveaus en in de gebruikelijkste onderwijscontexten.
- Studenten kunnen de te behandelen DaF-lesinhoud (thema enz.) doelgroepgericht bepalen.
- Studenten kunnen de te bereiken DaF-leerdoelen correct formuleren.
- Studenten kunnen bij de DaF-lesvoorbereiding adequaat rekening houden met het leerprofiel en de voorkennis van leerlingen.
- Studenten kunnen de voorhanden randvoorwaarden (media, ruimte en tijd) voor het DaF-onderwijs doelgericht benutten.
- Studenten kunnen correct reflecteren over de principes van het DaF-onderwijs.
- Studenten kunnen efficiënt communiceren met ouders over de DaF-prestaties van hun kind.
- Studenten kunnen een beroep doen op organisaties en materiaal voor professionele navorming over DaF.
Competentiedomein: Theoretische en praktische kennis van de methodiek Deutsch als Fremdsprache (DaF) die toelaat om op methodische wijze Duits te onderwijzen op de relevantste opleidingsniveaus en in de gebruikelijkste onderwijscontexten.
- Studenten kunnen geschikte strategieën en methoden van het DaF-onderwijs als leerinstrumenten selecteren.
- Studenten kunnen geschikte strategieën en methoden van het DaF-onderwijs als leeractiviteiten selecteren.
- Studenten kunnen kwalitatief DaF-onderwijs over de hoofdthema’s van de cursus (communicatieve vaardigheden, woordenschat, grammatica enz.) vormgeven.
- Studenten kunnen leerlingprestaties correct evalueren.
Competentiedomein: Theoretische en praktische kennis van het Duits, incl. de nationale en schooltalige variëteiten, die een kwalitatief DaF-onderwijs op de relevantste opleidingsniveaus en in de gebruikelijkste onderwijscontexten toelaat.
- Studenten kunnen Duits als schooltaal schriftelijk correct hanteren.
- Studenten kunnen Duits als schooltaal mondeling correct hanteren.