Vakdidactiek wiskunde met oefenlessen

Studiegidsnr:2200ASEWIS
Vakgebied:Opl.- & onderwijswetenschappen
Academiejaar:2019-2020
Semester:1e en 2e semester
Contacturen:36
Studiepunten:6
Studiebelasting:168
Contractrestrictie(s):Niet te volgen onder credit- en examencontracten
Instructietaal:Nederlands
Examen:2e semester
Lesgever(s)Ellen Vandervieren
Gilberte Verbeeck
Filip Moons
Carina Maras

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

De lessen Vakdidactiek Wiskunde bouwen verder op de inhoud van de lessen Introductie Vakdidactiek Wiskunde. De leerinhouden zijn eigen aan de vakdidactiek, maar ze zijn ook verbonden met de algemene didactiek en de onderwijskunde (Algemene Didactiek, Leren en motiveren, Onderwijskundige concepten 1 en 2). Zij worden in het opleidingsonderdeel vertaald naar, geanalyseerd voor en toegepast in de vakdidactiek wiskunde. We frissen de basisbeginselen van de vakdidactiek op en staan daarna uitgebreid stil bij verschillende vormen van evaluatie, differentiëren, het opzet en de resultaten van de peilingsproeven wiskunde, taalgericht wiskundeonderwijs en het schrijven van didactisch verantwoorde werkteksten wiskunde.

Speciale aandacht gaat naar (1) het belang van wiskundige toepassingen en het gebruik van realistische, contextrijke wiskundeopgaven in de les, (2) probleemoplossende vaardigheden en de onderzoekscompetentie wiskunde in de context van levenslang leren, en (3) de inhoudelijke en (vak)didactische kenmerken van analyse-, algebra-,  statistiek- en meetkundeonderwijs (incl. ruimtemeetkunde), waarbij de grafische rekenmachine en Geogebra worden ingezet ter ondersteuning en voor de ontwikkeling van oefeningen. De gepaste tijd wordt uitgetrokken om de vertaalslag te maken van de vakdidactische inhouden naar de praktijk, via verschillende oefenlessen.

We besteden eveneens aandacht aan het belang van (verdere) professionalisering (kennisdeling, beroepsvereniging, nascholingen, onderzoeksdatabanken, wiskundige tijdschriften enz.) in het kader van levenslang leren.

Tot slot bestuderen we de kenmerken van goed STEM-onderwijs en gaan we op zoek naar concrete tools en technieken voor een vlotte communicatie en goede samenwerking binnen interdisciplinaire teams van STEM-leerkrachten.

Oefenlessen:

De student krijgt een lesthema en bereidt individueel of in groep een les voor. Vervolgens geeft z/hij de les of een onderdeel ervan in een veilige omgeving, aan een beperkte groep van medestudenten of leerlingen. Z/Hij wordt hierbij intensief begeleid door de vakdidacticus en/of praktijkassistenten. Op die manier dragen de oefenlessen bij tot het inoefenen van welbepaalde onderwijsvaardigheden.

Tijdens de oefenlessen leert de student eveneens gericht observeren, reflecteren over de les die hij gegeven heeft en inschatten hoe z/hij zelf overkomt. Aangezien het gaat om permanente training en evaluatie, is aanwezigheid en actieve inbreng tijdens alle oefenlessen vereist.

De oefenlessen maken deel uit van de vakdidactiek die de student volgt. Concrete richtlijnen over en toelichting bij de invulling, opvolging en evaluatie van de oefenlessen worden tijdens de colleges van de vakdidactiek(en) gegeven