Masterproef partim I: methodologische seminaries

Studiegidsnr:2900ASEMAA
Vakgebied:Opl.- & onderwijswetenschappen
Academiejaar:2019-2020
Semester:1e en 2e semester
Contacturen:0
Studiepunten:3
Studiebelasting:84
Contractrestrictie(s):
Instructietaal:Nederlands
Examen:2e semester
Lesgever(s)Ellen Vandervieren
Katrien Cuyvers

Deze cursusinformatie is bedoeld om de student te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof

3. Inhoud *

Seminarie 1: oriënteren en richten

  • Zoeken in databanken
  • Probleemstelling: het belang van structuur
  • Theoretisch kader
  • Afbakenen van het onderzoeksonderwerp: wie-wat-context
  • Basishouding als onderzoeker
  • Ethiek bij wetenschappelijk onderzoek
  • Kwaliteitszorg bij oriënteren en richten

Seminarie 2: plannen en ontwerpen

  • Onderzoeksdoel-onderzoeksvragen-afstemming in het onderzoeksopzet
  • Hypotheses/verwachtingen
  • Dataverzameling
  • Steekproeftrekking
  • Onderzoeksmethoden: kwalitatief/kwantitatief/mixed method
  • Kwaliteitszorg bij het plannen en ontwerpen van onderzoek

Seminarie 3: verzamelen en analyseren van kwalitatief onderzoek

  • Kwalitatieve onderzoekstechnieken
  • Ontwikkelen/gebruik van kwalitatieve onderzoeksinstrumenten
  • Kwalitatieve data-analyse
  • Werken met kwalitatieve analyse-software
  • Kwaliteitszorg bij het verzamelen en analyseren van kwalitatieve data

Seminarie 4: verzamelen en analyseren van van kwantitatieve data

  • Kwantitatieve onderzoekstechnieken
  • Ontwikkelen/gebruik van kwantitatieve onderzoeksinstrumenten
  • Kwantitatieve data-analyse
  • Werken met kwantitatieve analyse-software
  • Kwaliteitszorg bij het verzamelen en analyseren van kwantitatieve data

Seminarie 5: interpreteren, conclusies trekken en rapporteren van kwalitatieve onderzoeksresultaten

  • Interpreteren van en conclusies trekken uit kwalitatieve data en onderzoeksresultaten
  • Rapporteren van kwalitatieve onderzoeksresultaten aan de hand van tabellen en figuren
  • Citaten verwerken in een kwalitatieve rapportage
  • Proces van rapporteren
  • Kwaliteitszorg bij het interpreteren, conclusies trekken en rapporteren van kwalitatieve onderzoeksresultaten

Seminarie 6: interpreteren, conclusies trekken en rapporteren van kwantitatieve onderzoeksresultaten

  • Interpreteren van en conclusies trekken uit kwantitatieve data en onderzoeksresultaten
  • Rapporteren van kwantitatieve onderzoeksresultaten aan de hand van tabellen en figuren
  • Resultaten correct en met de juiste indices rapporteren
  • Proces van rapporteren
  • Kwaliteitszorg bij het interpreteren, conclusies trekken en rapporteren van kwantitatieve onderzoeksresultaten

Seminarie 7: rapporteren en presenteren

  • Schriftelijk en mondeling rapporteren van wetenschappelijk onderzoek
  • Talige aspecten bij het schriftelijk rapporteren van wetenschappelijk onderzoek
  • APA-normen
  • Wetenschappelijk onderzoek mondeling presenteren