Onderzoeksgroep

Expertise

Rosa Lambert (zij/haar) behaalde een doctoraat in Theaterwetenschappen en Intermedialiteit aan de Universiteit Antwerpen, waar ze in december 2023 afstudeerde met haar proefschrift getiteld "Moving With(in) Language: Kinetic Textuality in Contemporary Performing Arts". Dit onderzoek gaat over de interactie tussen (gesproken) tekst en (gechoreografeerde) beweging in hedendaagse theater- en dansvoorstellingen. Momenteel werkt ze als Fulbright Visiting Scholar aan de afdeling Performance Studies van NYU om postdoctoraal onderzoek te doen naar Judson Poets' Theater. Haar wetenschappelijke interesses omvatten teksttheater en hedendaagse dans, de hedendaagse en historische raakvlakken tussen literatuur en choreografie, en (post)fenomenologische benaderingen van taal. Haar werk is gepubliceerd in Documenta, Critical Stages/Scènes Critiques en European journal of theatre and performance.

Literaire invloeden opsporen in de choreografische experimenten van Judson Poets' Theater en Judson Dance Theater. 01/01/2024 - 30/09/2024

Abstract

Dit onderzoek zal nagaan hoe literaire teksten aanleiding gaven tot choreografisch experiment in het werk van Judson Poets' Theater en Judson Dance Theater. De brede waardering voor de bijdrage van Judson Dance aan de ontwikkeling van de hedendaagse dans overschaduwt de sleutelrol die de meer literair georiënteerde Judson Poets hebben gespeeld in de historische ontwikkeling van hedendaagse dans. De focus van deze studie op de literaire onderstroom in hun beider oeuvre wijkt af van de dominante tendens om de beeldende kunst te bevoorrechten als de vonk van die choreografische vernieuwing. Door tot dusver niet bestudeerde samenwerkingen tussen beide groepen te onderzoeken, wordt een nieuw perspectief geboden op het interdisciplinaire karakter van hun innovaties.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Taal in beweging: kinetische tekstualiteit in de hedendaagse podiumkunsten. 01/11/2019 - 31/10/2023

Abstract

Van oudsher spelen tekst en taal een prominente rol binnen theaterstukken. De voornaamste functie van tekst was vooral 'mimesis', wat verwijst naar hoe tekst de werkelijkheid kan evoceren. Met behulp van taal kunnen acteurs immers allerlei soorten personages of verhalen doen ontstaan. Recent zijn er evenwel tal van opvoeringen binnen theater, performance, en dans waarin tekst niet wordt ingezet omwille van mimesis, maar met oog op kinesis. Deze teksten imiteren niet langer de werkelijkheid, maar brengen beweging voort, omdat dansers en performers de tekst op een opmerkelijk ritmische manier uitspreken, en omdat hun lichamen mee bewegen op het ritme van de tekst. Dit project zal de eerste, grondige studie van deze recente tendens bieden door na te gaan hoe hedendaagse theater-, performance- en dansartiesten de interactie tussen tekst en beweging herdenken. Gangbare kaders binnen academisch onderzoek naar de podiumkunsten zijn namelijk niet langer toepasbaar op deze groeiende praktijk. De toegenomen interesse in wat dit project benoemt als 'kinetische tekstualiteit' vereist een nieuw perspectief op de relatie tussen taal en beweging om zo de onderliggende esthetische strategieën en de koppeling van text en beweging inzichtelijk te maken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bewegende taal: een onderzoek naar het kinetisch potentieel van de theatertekst. 01/10/2018 - 31/10/2019

Abstract

Binnen het onderzoek 'Bewegende taal: een onderzoek naar het kinetisch potentieel van de theatertekst' wordt nagegaan hoe de dwingende aanwezigheid van tekstualiteit bij sommige makers op de hedendaagse scène een nieuw soort theatraliteit constitueert. Het gebruik van tekst in voorstellingen van onder meer Mette Edvardsen, Jan Lauwers en Abke Haring is in grote mate bepaald door de dansesthetiek, en daarom ver verwijderd van het traditionele teksttheater. Tekst wordt niet louter gebruikt als de woorden van een personage (mimetisch), noch wordt tekst uitsluitend ingezet omwille van haar materiële kwaliteit binnen het geheel aan theatrale elementen. Bovenstaande makers zetten haar op een nadrukkelijke manier in, op een manier die nog moeilijk te vatten is binnen gebruikelijke theoretische opvattingen of denkkaders omtrent tekst. Omwille van dit bijzondere statuut van tekstualiteit, is het noodzakelijk om ook de theoretisering van tekstualiteit te verbreden en het te verbinden met concepten van performancestudies, zoals 'embodiment', 'presence' en 'spatiality', concepten die minder gebruikelijk zijn in gangbare theoretische bespiegelingen over tekstualiteit. Dit onderzoek vertrekt vanuit die noodzaak en stelt de hypothese voorop dat tekst een kinetische dimensie krijgt toebedeeld. Een 'kinetisch' denkkader omtrent tekst zal toelaten om haar aanwezigheid op een meer lichamelijke en ruimtelijke manier te benaderen en om op die manier hedendaagse vormen van teksttheater accurater te vatten. Het onderzoek is daarom zowel praktisch als theoretisch van aard: aan de hand van een geselecteerd corpus zal gepoogd worden traditionele (theoretische) opvattingen te herdenken en te herdefiniëren om te kaderen hoe tekstualiteit zich in hedendaags teksttheater 'beweegt' doorheen de performatieve dynamiek.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject