Jongeren en celebrity’s, het blijft iets bijzonders. Vanaf de leeftijd van 13-14 jaar zien we de interesse van deze jonge groep in voornamelijk online bekende figuren enorm toenemen. Waar komt die grote interesse vandaan, en welke rol spelen deze figuren in het leven van jonge tieners? Dat wil Gaëlle Ouvrein te weten komen, en wel via een dagboekstudie. Incentive voor de deelnemers? Een zakcentje.  

Traditionele Hollywoodcelebrity’s hebben plaatsgemaakt voor social influencers en TikTokkers die jongeren weten te entertainen met updates over hun dagelijks leven. Via een dagboekonderzoek wil Gaëlle Ouvrein, onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen, de celebritynieuwsconsumptie en omgang van jongeren met dit soort nieuws gedurende een aantal weken opvolgen om hierin trends te kunnen spotten. De opdracht? Gedurende enkele weken iedere week een korte online vragenlijst invullen. Iedere deelnemer ontvang na afloop een vergoeding van 30 euro.

Van liefde tot haat

“Eerder onderzoek toont aan dat de functie van celebrity’s voor jongeren dubbel kan zijn. Ze fungeren als rolmodellen, die jongeren inspireren en bijstaan in de zoektocht naar hun eigen identiteit. Sommige jongeren benoemen social influencers zelfs als hun vrienden”, aldus Gaëlle. “Maar jongeren gebruiken hen ook als uitlaatklep om hun frustraties kwijt te kunnen, in de vorm van celebrity bashing. Social influencers worden zo dagelijks geconfronteerd met online haat. Door het volgen van hun idolen komen jongeren die zelf niet aan online celebrity bashing doen, heel vaak wel in contact met pesterijen: meer dan 7 op 10 jongeren geeft aan negatieve commentaren te lezen over celebrity’s op dagelijkse basis. Worden zij daardoor beïnvloed?”


Zakcentje voor deelname

Zie jij wel eens nieuws over celebrity’s op je tijdlijn passeren? Trekt dit jouw aandacht of interesseert het je maar weinig? En wat vind je van de manier waarop celebrity’s in het nieuws komen? “Voor ons onderzoek zijn we op zoek naar jongeren van 13 tot en met 17 jaar, die enkele online vragenlijsten willen invullen, en dat zeven weken lang. Ze krijgen vragen over zichzelf, hun favoriete celebrity’s en het opvolgen van showbizznieuws. Wie alles invult, krijgt niet alleen onze eeuwige dank, maar ook een leuk zakcentje. Bovendien wordt er onder alle kandidaten een keer 200 euro verloot.”

Meer informatie?

Alle details over het onderzoek vind je hier, lees dit document goed door. Laat een ouder/voogd ook het inlichtingenblad nalezen, zodat zij op de hoogte zijn van het onderzoek. Meer informatie en updates over het project kan je vinden op onze Facebookpagina. Heb je nog vragen? Je kan ons bereiken via mail. Alles grondig nagelezen en zin om deel te nemen? Meld je aan voor 15 maart!