Werken aan een cultuur van breed evalueren met het hele team

Hoe kan je zorgen dat evaluatie jongeren uitdaagt om hun grenzen te verleggen? Hoe kan je het team zover krijgen dat ze stappen zetten in breed kijken en evalueren? Hoe zorg je voor een feedbackcultuur in plaats van een meetcultuur binnen evalueren? Wat zegt onderzoek over wat werkt binnen evalueren in onderwijs?

Sterke evaluaties motiveren ‘alle’ jongeren en doen hen groeien, ze vinden er houvast en goesting om steeds verder en dieper te gaan in hun leerproces; ze krijgen er gegevens om zichzelf te leren inschatten in hun mogelijkheden en sterktes, ze putten er zelfvertrouwen uit. Tegelijkertijd geeft evaluatie leerkrachten een richting om een betere afstemming te vinden naar wat jongeren echt nodig hebben om te blijven groeien.

Programma

In deze tweedaagse geven we je volgende inzichten mee:

  • Hoe kan evaluatie een sterke motivator zijn voor jongeren?
  • Hoe kan evaluatie een groeigerichte houding (growth mindset) bevorderen bij jongeren en leerkrachten?
  • Hoe kunnen we breed evalueren met verschillende evaluatievormen om meer in beeld te kunnen brengen?
  • Hoe kunnen we kijken naar de kwaliteitseisen bij een evaluatie?
  • Hoe kunnen we alle leerkrachten meekrijgen in dit verhaal?
  • Welke strategieën kan je gebruiken om een evaluatiebeleid te doen landen?

Lesgever


Ludo Heylen is als wetenschappelijke medewerker betrokken bij diverse onderwijsprojecten van KU Leuven. Hij is intensief bezig met activerende werkvormen, breed evalueren, differentiatie en talentontwikkeling en legt daarbij steeds de band met gelijke onderwijskansen. Hij is ook internationaal actief als onderwijsconsultant.

Locatie

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2025-02-06T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
24/DR/270A
Academiejaar
2024 - 2025
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie