Verbindend (zelf)leiderschap in onderwijs

Als (adjunct)directeur, (graad)coördinator, beleidsmedewerker, technisch adviseur, (leerlingen)begeleider, kom je in een positie terecht waarin er leiderschap van jou verwacht wordt. Binnen de context van onderwijs is dit niet altijd evident: leraren hebben een grote autonomie en tegelijkertijd is teamwork de basis van goed onderwijs.

In dit tweedaagse traject ligt de focus op jouw perspectief en jouw ervaringen als “leider”. Hoe kan je jezelf beïnvloeden en versterken om dialoog aan te gaan, vertrouwen en motivatie te vergroten en mensen samen te brengen? Je gaat aan de slag met “zelf-leiderschap” als basis voor een verbindend, duidelijk en gedragen leiderschap.

Programma

In deze nascholing:

  • oefen je manieren om met weerstand, boosheid en frustratie van anderen om te gaan;
  • leer je heldere boodschappen en verwachtingen formuleren;
  • oefen je empathisch luisteren;
  • experimenteer je met verantwoordelijkheid nemen/geven/delen;
  • oefen je feedback vragen en geven;
  • oefen je herstelgericht omgaan met conflicten;
  • word je bewust van je eigen gedachten en patronen als leidinggevende.

Lesgever


Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider Pius X Antwerpen Bovenbouw, trainer verbindende communicatie en herstelgericht werken, HERGO-moderator.

Locatie

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2024-10-07T22:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
24/DR/282A
Academiejaar
2024 - 2025
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie