Op 20 november 2025 werden de Academische Prijzen 2025 van de Universiteit Antwerpen uitgereikt. Met deze prijzen bekronen we beloftevolle onderzoekers en geëngageerde academici die het verschil maken – binnen én buiten onze universiteit.
Maak kennis met de laureaten in deze video's.
Prijs Onderzoeksraad – Herman Deleeck
- Laureaat: Fergus Simpson
- Promotor: prof. dr. Kristof Titeca
- Onderzoek naar de politieke ecologie van natuurbescherming in conflictgebieden met een focus op de Democratische Republiek Congo (DRC)
Prijs Onderzoeksraad – Laurent Vandendriessche
- Laureaat: Sara Op de Beeck
- Promotor: prof. dr. Olivier Vanderveken
- Onderzoek naar obstructief slaapapneu
Prijs Onderzoeksraad – Frans Verbeure
- Laureaat: Sarah Ahannach
- Promotor: prof. dr. Sarah Lebeer
- Onderzoek naar het vaginaal microbioom / Isala
Prijs Robert Oppenheimer 2025
- Laureaat: Georgios Pipintakos
- Promotor: prof. dr. Wim Van den bergh
- Onderzoek in het domein van de ‘bitumen chemomechanica’
Sustainable Pavements and Asphalt Research (SuPAR)
Prijs Wetenschapscommunicatie 2025 – Gust Bouwen
- Laureaat: Laure Jacquemin
- Promotor: Prof. dr. Cedric Vuye
- Onderzoeker bij het Tinnitus Treatment and Research Center Antwerpen van het UZA en gastprofessor aan UAntwerpen.
- Laure Jacquemin is een toonaangevende stem in wetenschapscommunicatie over gehoor, tinnitus en omgevingsgeluid en heeft het talent om deze complexe thema’s helder en toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Prijs Maatschappelijk Engagement 2025
- Laureaat: Team Jongerenstemtest
- Promotor: prof. dr. Peter Van Aelst
- Onder leiding van prof. Stefaan Walgrave bundelden onderzoekers uit de politieke wetenschappen, communicatiewetenschappen en data-analyse hun krachten om de Jongerenstemtest te ontwikkelen. De Jongerenstemtest is een krachtig voorbeeld van hoe academisch onderzoek kan leiden tot tastbare maatschappelijke impact.
Prijs Onderwijsraad 2025
- Laureaat: Sam Van der Jeught
- Promotor: prof. dr. Joris Dirckx
- Sam Van der Jeught is een rolmodel voor jonge academici die onderwijs centraal stellen. Hij focust zich op studentgericht en competentiegericht leren en nam daartoe heel wat vernieuwende onderwijsinitiatieven.