Wat vind je op deze pagina?

Wat zijn ankerteksten?

Ankerteksten zijn echte schrijfproducten van leerlingen die aangeven wat het taalniveau is in een bepaalde graad en finaliteit.

Terug naar boven.

Waarom ankerteksten gebruiken?

De ankerteksten zijn niet bedoeld als toelatingsvoorwaarde in een bepaalde richting maar wel om: 

  • beginsituatieanalyse te maken van leerlingen aan de start van een nieuw schooljaar 
  • inzicht te geven in het taalniveau van die bepaalde richting 
  • correct te oriënteren vanuit de OKAN-scholen
  • eventueel een remediëringstraject taal op te zetten 
  • OKAN-leerlingen gerichter voor te bereiden op een succesvolle doorstroom 
  • de brede basiszorg uit te bouwen of talige maatregelen te formuleren
  • inspiratie op te doen 

Per graad en finaliteit werden andere vaardigheden getoetst:

  • 1B: test vloeiend lezen
  • 2 arbeidsmarktfinaliteit: luister- en kijkfragment met schrijfopdracht
  • 3 arbeidsmarktfinaliteit: lees- en schrijfopdracht
  • 2 en 3 dubbele- en doorstroomfinaliteit: lees- en schrijfopdracht

Deze opdrachten kunnen dienen als goed voorbeeld voor een beginsituatieanalyse van het taalniveau van jouw klas.

Terug naar boven.

Hoe ankerteksten gebruiken om een beginsituatie te bepalen?

  1. kies een opdracht die past bij je richting/klas/groep
  2. pas de inhoud eventueel aan 
  3. neem de opdracht af 
  4. stel indien mogelijk een kernteam samen van leerkrachten 
  5. sorteer de geanonimiseerde schrijfproducten van hoog naar laag met het kernteam
  6. vergelijk eventueel met bestaande ankerteksten 
  7. bepaal wat er geremedieerd moet worden in de brede basis en wat voor individuele leerlingen geldt
  8. maak eventueel gebruik van de taaldoelen om de remediëring te bepalen

Terug naar boven.