Businessmodeloefening en kwantitatieve bevraging voor Danspunt

Abstract

Vier keer per jaar geeft Danspunt het magazine DANST uit. In 2018 liet Danspunt een kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek m.b.t. het tijdschrift doen. In 2020 wil Danspunt het business model van DANST op punt stellen. Het tijdschrift werd voornamelijk verspreid onder hun leden, maar iedereen met een passie voor dans kon zich abonneren. Sinds het onderzoek van 2018 wordt het tijdschrift verder gratis verspreid via AEOLUS. Dansscholen kunnen ook "vrienden van DANST worden". Voor 150 euro krijgen zij dan een doos tijdschriften die verspreid wordt onder de dansers. Momenteel hebben ze op die manier vijf "vrienden" geworven. Maar lezen mensen het ook effectief? Hoe kan dit bereik groter? Dit is moeilijk meetbaar via het systeem van AEOLUS. Is dit het ideale businessmodel? Het beleid van Danspunt rond tijdschriften is veranderd: Zij maken sinds 2018 een onderscheid tussen de communicatie met een nieuwsbrief en een professioneel tijdschrift. Men wil een impactmeting doen over wat er veranderd is sinds 2018. Uit het onderzoek van 2018 bleek immers dat het tijdschrift toen een duidelijk profiel miste en geen afgebakend doelpubliek had. Het was zowel gericht op dansliefhebbers als professionals als amateurdansers. Na afloop van het onderzoek, heeft Danspunt het tijdschrift proberen herprofileren en heeft het zich hierbij vooral op de amateurdansers en dansliefhebbers gericht. Wordt dit publiek ook bereikt en hoe percipiëren ze het tijdschrift nu? In 2018 bleek ook dat de respondenten het liefst interviews wilden lezen in het papieren tijdschrift. Daar is nu ook meer op gefocust. Hoe ervaart het lezerspubliek deze content nu? Is deze kwaliteitsvol en stelt deze hen tevreden? Uit voorgaand onderzoek werd duidelijk dat er een nieuw businessmodel uitgedacht moet worden voor DANST. Daarbij moet eerst en vooral nagedacht worden over de functie van het blad: is het agenderend, reflecterend, of wil het vooral een forum bieden voor nieuwe creaties van choreografen of professionele dansers? Hierover werden al enkele keuzes gemaakt, maar door middel van een nieuwe lezersbevraging en strategische businessmodeloefening, kan dit verder worden verfijnd. 

Researchers