Nathalie Cools, oprichter en CEO van Anicells, bekleedt momenteel een 60% hoogleraarschap aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze is tevens Senior Leidend Wetenschapper van de onderzoeksgroep Immune Regulation and Tolerance-inducing Strategies (IRiS). Ons onderzoek bij IRiS richt zich op de immunobiologie van menselijke dendritische cellen, met nadruk op auto-immuniteit en de modulatie van deze cellen voor therapeutisch gebruik. In ons baanbrekende werk over multiple sclerose (MS), een veelvoorkomende neurologische ziekte in Europa, hebben we 'hypergeactiveerde' dendritische cellen geïdentificeerd bij MS-patiënten, wat leidt tot beschadiging van myeline.

Onze innovatieve aanpak omvat het genereren van vitamine D-beïnvloede dendritische cellen in het laboratorium, waardoor tolerantie-inducerende dendritische cellen (tolDC) ontstaan. Deze tolDC's hebben aangetoond het immuunsysteem opnieuw te kunnen trainen, waardoor reacties tegen myeline worden voorkomen. Met deze ontdekking zijn we een nieuw tolDC-traject gestart in een fase I klinische studie voor MS-patiënten, met goedkeuring van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) in België voor een dosis-escalatie klinische studie van een klinisch-gegradeerd vitamine D3-behandeld tolDC-product.

Mijn toewijding aan innovatie reikt verder dan de academische wereld, aangezien ik ook de oprichter en CEO van Anicells ben. Bij Anicells streven we ernaar het proces van celtherapieproducten te versnellen, met ondersteunende diensten voor klinische ontwikkeling en toegang tot GMP-conforme productie-infrastructuur. Met een sterke achtergrond in immunologie, celbiologie en flowcytometrie heeft mijn onderzoeksreis geleid tot meer dan 60 wetenschappelijke publicaties, met een focus op auto-immuunziekten en experimentele menselijke vaccinatiestudies.

Prof. Nathalie Cools