PhD student

Catho Schoenmaekers

​Ik behaalde mijn bachelor diploma in biomedische wetenschappen in 2018 aan de Universiteit van Antwerpen. Met onderzoek en klinische wetenschappen als voornaamste interesses, koos ik Clinical Scientific Research als masterrichting, met een minor in onderzoek, en behaalde mijn diploma in 2020. Voor mijn master thesis onder leiding van prof. Floris Wuyts onderzocht ik het effect van langdurige ruimtevaart op de otoliet organen, onze detectoren voor zwaartekracht. Sindsdien groeide mijn interesse in dit onderzoek domein en kon ik na mijn master een doctoraat starten bij LEIA. Voor mijn doctoraat doe ik nog steeds onderzoek in het domein van ruimtevaart, maar de voornaamste focus zal liggen op onderzoek naar het Mal de Debarquement Syndrome (MdDS). Dit is een aandoening van het vestibulair systeem, waarbij de patiënten voelen alsof ze in beweging zijn terwijl ze stil zitten, gelijkend op een bootvaart. Zelden wordt deze diagnose gesteld, omdat het nog niet algemeen bekend is in medische kringen. Samen met MdDS Reset trachten we een toegankelijke behandeling te ontwikkelen dat overal ter wereld kan worden toegepast.