Location: House of Mysteries (Jan Botermanstraat 2, 9000 Ghent)
Time: Thursday: 10h00-17h00, evening programme 20h00-22h00; Friday: 09h30-17h10

Entrance to the symposium (day programme) is free, but please register through this link.

The 'mystery night' evening programme is subject to a reduced admission fee of € 29 (excl. service costs, regular visitors pay € 35). More information through this link.

Charged Objects

Performance and media histories are littered with objects: props, posters, postcards, newspaper clippings, costumes, slides, (remains of) technologies, etc. They are pieces of the puzzle we compose every time we try to reconstruct and understand a live event from the past.

However, by the obscure life that is theirs, by their “auratic” power, some objects do not appear as inert human possessions but instead as “actants”, with specific features, energies, and potentials. We call them objets chargés. The charged object imposes its singularity. It is charged because it exceeds its mere instrumentalisation or mere utilisation. In its most paradigmatic form it appears as magical, sacred, supernatural or ritual, as it signals towards a radical elsewhere. It has the power to pull the spectator out of the secular world. It seems to transport its own context – archaeology, archives, ethnology, folklore, fiction – with it, at least for the connoisseur viewer. Traces of elsewhere, proof of the existence of latent forces, condensers of the imaginary, and charged objects summon a world.

And, yet, the object lives through the efforts of its mediators who breathe life into it by establishing a link with the spectator: shamans, priests, directors, demonstrators, curators, collectors, antique dealers, auctioneers, archaeologists. Thus, we propose to study this exchange relying upon the dispositive of performer - object - spectator.

When, where, and how does an object of this type take on a theatrical life and become performative? How does the agency of the object, alongside its aesthetics, manifest itself? What is the impact on performance or staging of this switch from passive object to “actant”? These questions prompt us to think outside of methodologies in theatre and performance studies that feature solely human agents of artistic practice and scholarship.

Objets Chargés

​L'histoire des spectacles (performances) et des médias est jonchée d'objets : accessoires, affiches, cartes postales, coupures de journaux, costumes, diapositives et plaques de projections, (restes de) technologies, etc. Ce sont les pièces du puzzle que nous composons chaque fois que nous essayons de reconstruire et de comprendre un événement vivant du passé.

Cependant, par l’obscure vie qui est la leur, par leur puissance “auratique”, certains objets n’apparaissent pas comme de simples possessions humaines mais plutôt comme des “actants”, dotés de caractéristiques, d’énergies et de potentiels spécifiques. On les appelle objets “chargés”. L’objet chargé impose sa singularité. Non limités à leur usage, ces objets sont toujours en excès, se portant au-devant d'eux-mêmes. Dans ses formes les plus paradigmatiques l’objet chargé apparaît comme un objet magique, sacré, surnaturel ou rituel, en faisant signe vers un ailleurs radical. Il a le pouvoir d’arracher le spectateur au monde profane. Leur charge est telle qu’elle se conserve à travers le temps et l’espace (archéologie, archive, ethnologie, folklore, fiction). Les objets chargés emportent avec eux leur contexte, tout du moins pour le spectateur connaisseur. Traces d’ailleurs, preuves de l’existence de forces latentes, condensateurs d’imaginaires, les objets chargés convoquent un monde.

Cependant, il faut toujours des médiateurs pour les faire vivre et parler afin d’établir le lien avec le spectateur. Ces passeurs peuvent être démonstrateurs, chamanes, prêtres, artistes, conservateurs, collectionneurs, antiquaires, commissaires-priseurs, archéologues, etc. C’est pourquoi nous proposons d’étudier ce phénomène à partir du dispositif : performer - objet - spectateur.

Quand, où et comment un tel objet prend-il une vie théâtrale et contribue-t-il aux événements performatifs (performative events) ? Comment se matérialise l’agentivité des objets et l’esthétique qui lui est liée ? Quel est l'impact sur les performances et les mises en scène de ce passage d'un objet passif à un “actant” ? Ces questions nous incitent à penser au-delà des méthodologies des études théâtrales ou des performance studies, principalement concentrées sur les agents humains de la pratique et de la recherche artistiques.

Le colloque sera conduit dans le cadre du projet Européen Science at the Fair: Performing Knowledge and Technology in Western Europe, 1850-1914 (www.scifair.eu). Ce projet, dirigé par le Professeur Nele Wynants, a reçu un financement du European Research Council (ERC), dans le cadre du programme Européen pour la recherche et l’innovation Horizon 2020.

Thursday, April 20 programme

10:00 - 10:30

Arrival

10:30 - 10:40

Welcome by Nele Wynants (UAntwerp) & Luc Poppe (House of Mysteries)

10:40 - 11:00

Introduction by Kurt Vanhoutte & Thibaut Rioult

11:00 - 12:30

Panel 1: Spectacular objects, crystals of fantasy
Chair: Kurt Vanhoutte (UAntwerp)

  • Tine Van Osselaer (UAntwerp) – After the corpse: the tumultuous history and use of the coffin of Mary Margaret of the Angels
  • Evelien Jonckheere (UAntwerp) – Rachel's whip: on taming animals and women in circus and fairground shows
  • Chris Goto-Jones (University of Victoria) – Svengali’s Thrall: when a doll takes possession of a human [pre-recorded paper presentation]

12:30 - 14:00

Lunch and preview exhibition in House of Mysteries

14:00 - 15:30

Panel 2: Magic objects, tools of illusion
Chair: Evelien Jonckheere (UAntwerp)

  • Arnaud Dandoy (Independent researcher) – Rendre vie à l’objet muséal: le cas des rituels du Muséum d’histoire surnaturelle (Bruxelles) [pre-recorded paper presentation]
  • Mathilde Galinou (Université de Paris I, Panthéon-Sorbonne) – La voix ténue des objets de magie dans les pratiques artistiques contemporaines
  • Hannah Welslau (UAntwerp) – The paradoxical relation of spirit and matter: The question of materiality within spiritism
  • Thibaut Rioult (UAntwerp) – Objets magiques: illusionnisme fantastique et objets chargés

15:30 - 15:45

Break

15:45 - 17:00

Panel 3: Cultural objects, inspirational transmitters
Chair: Thibaut Rioult (UAntwerp)

  • Deirdre Feeney (University of South Australia) – Ruminations on the hidden life of lenses and their image-light [pre-recorded paper presentation]
  • Rod Bantjes (St. Francis Xavier University) & Zsuzsanna Szegedy-Maszák (Hungarian National Museum) –The ‘Objet chargé’ as a layered embodiment of the social: The case of a Barabás Stereoview
  • Manuela Friedrich (Reinwardt Academy) & Marieke van der Duin (Reinwardt Academy) – Heritage as relation: Meet Jan Anderson in his collection

17:00 - 18:00

Break

18:00 - 19:30

Dinner for speakers

19:30 - 20:30

Vernissage exhibition ‘Dingen en dieren – All Things Animal’

20:30 - 22:00

Mystery night: magic performances by House of Mysteries and special guests

Tickets to be booked individually through House of Mysteries

Friday, April 21 programme

09:30 - 10:00

Arrival

10:00 - 10:15

Welcome

10:15 - 11:30

Panel 4: Testimonial objects, sacred witnesses of the past
Chair: Nele Wynants (UAntwerp)

  • Erkki Huhtamo (UCLA Design Media Arts) – An archaeology of panorama broadsides and posters
  • Raffaele de Ritis (D'Annunzio University of Chieti - Pescara) – Evanescent carnival [pre-recorded paper presentation]
  • Gitte Samoy (UAntwerp) – Anatomy brought to life: Wax models between science and entertainment

11:30 - 11:45

Break

11:45 - 13:00

Panel 5: Filmic objects, materiality of moving imagination
Chair: Bart G. Moens (UAntwerp)

  • Yvonne Zimmerman (Philipps-University Marburg) – Turning objects into 'sacred objects': the case of Hans Richter's collection of film prints
  • Edwin Carels (University College Ghent) – The haunted suitcase
  • Tim Overkempe (UAntwerp) – The X-ray image as objet chargé: on Bertha Roentgen’s 1895 hand X-ray image

13:00 - 14:00

Lunch

14:00 - 15:15

Panel 6: Strong objects, intermediaries of wonder
Chair: Kurt Vanhoutte (UAntwerp)

  • Fleur Hopkins-Loféron (THALIM - CNRS) – Porte-bonheur ou clou du spectacle: les talismans du fakir Tahra-Bey
  • Ilja Nieuwland (Huygens Instituut KNAW / Athena Instituut, Vrije Universitei) – From spectacle to specimen: the journey of Koch’s Hydrarchos harlani
  • Marjan Doom (Ghent University) – Whale spotting

15:15 - 15:30

Break

15:30 - 17:00

Artists’ interview and performance: A discovery of fantastic illusionism
Chair: Thibaut Rioult (UAntwerp)

  • Christian Chelman (Surnateum) – The Surnateum, collecting and performing hauntiquities
  • Antoine Leduc (Antre-Cave) – L’Antre-Cave, enquêter sur la réalité derrière la légende

17:00 - 17:10

Conclusion by Kurt Vanhoutte & Thibaut Rioult

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Comité scientifique / Scientific Committee


This symposium will be organised in the framework of Science at the Fair: Performing Knowledge and Technology in Western Europe, 1850-1914 (www.scifair.eu), a five-year research project at the University of Antwerp, funded by the European Research Council (ERC); and B-magic. The Magic Lantern and its Cultural Impact as Visual Mass Medium in Belgium (1830-1940) (www.B-magic.eu), an Excellence of Science project (EOS-contract 30802346) supported by the Research Foundation Flanders (FWO) and the Fonds de la Recherche Scientifique – FNRS, in collaboration with House of Mysteries.

Image: Divination tools © Surnateum, Bruxelles