Op dinsdag 9 mei 2023 was de alumnivereniging DavingA uitgenodigd door onze partners Sweco Belgium en Lantis om de Oosterweelwerken op een unieke manier te beleven. Wie Oosterweel zegt, zegt “de werf van de eeuw”.

De weergoden waren ons niet goed gezind, maar dat kon het groot aantal deelnemers niet tegen houden naar dit event te komen.

Tijdens de presentatie werd al snel duidelijk dat Oosterweel over veel meer gaat dan alleen het sluiten van de Ring. Omwille van zijn schaal, groot aantal stakeholders en vele kennisdomeinen is het een uniek project, niet alleen in Vlaanderen, maar zelfs binnen Europa. Het is een echt huzarenstukje. Alle denkbare technologische en bouwtechnische innovaties worden ingezet om een vlottere, veiligere, groenere en gezondere Antwerpse regio te creëren. 

In een notendop werd uitgelegd waar de Oosterweelverbinding eigenlijk over gaat.

De Ring wordt rondgemaakt en meer in harmonie gebracht met haar omgeving. Dit wordt o.a. verwezenlijkt door nieuwe tunnels aan te leggen onder de Schelde, het Amerikadok en het Albertkanaal, maar ook door delen van de Ring te overkappen of te verdiepen. Het wegverkeer rijdt zo onder de grond waardoor er veel extra ruimte ontstaat voor parken, (speel)pleinen, fietspaden, .... Waar er vandaag nog geen overkappingen gepland zijn, worden groene bermen aangelegd die het geluid verminderen en de Ring uit het zicht houden.

Oosterweel is er niet alleen voor de automobilist. Er wordt eveneens voor gezorgd dat het makkelijker wordt om de wagen te laten staan om met de (deel)fiets, trein, tram of bus te gaan. Dit onder meer met de aanleg van maar liefst 35 kilometer nieuwe fietspaden, fietsbruggen en fietstunnels en betere aansluitingen op het openbaar vervoer.

Na de presentatie over het project stapten we met zijn allen in de autocar voor een heuse Oosterweelsafari. Onderweg bezochten we plaatsen waar je anders nooit zou komen!

We sloten af met een drankje en een hapje aangeboden door onze partners. Er werd nog druk nagepraat want iedereen was onder de indruk wat er al allemaal gerealiseerd is, wetende dat de eerste spade pas in de grond is gegaan in 2018.

Met dank aan Sofie Nauwelaerts, Anouck de Chaffoy, Katja Govaert, Arno Van Dyck, Ruben Boni, Maarten Engels en Eva De Bruyn voor de organisatie.

De doorstroming weer op orde

Antwerpen kampt al decennia met grote verkeersdrukte. Het Masterplan 2020 biedt de oplossing voor filevorming, geluidsoverlast en milieuverontreiniging door uitlaatgassen. Behalve tunnels, tramprojecten en fietspaden omvat het plan de aanleg van een ringweg om Antwerpen. Deze moet de doorstroming van het verkeer verbeteren. Aan de noordkant is de Ring Antwerpen nog niet klaar; de Schelde en de havendokken vormen hier barrières.

Daarom werkt Antwerpen aan het project Oosterweelverbinding Rechteroever. Hierin wordt de Scheldetunnel met de tunnels onder de dokken verbonden in het Oosterweelknooppunt. Een gestapelde tunnel onder het Albertkanaal met 2×5 rijstroken verbindt het Oosterweelknooppunt met de ringweg. Ook wordt de ringweg op de rechteroever opnieuw – en deels ondergronds – aangelegd. Sweco is deelnemer aan het complexe project en verzorgt onder meer de haalbaarheidsstudie en diverse ontwerpen en onderzoeken.

Internationale samenwerking

Sweco Nederland werkt in dit project intensief samen Witteveen+Bos en onze Belgische collega’s. Hierdoor wordt een veelvoud van kennis en expertise gebundeld om zo de beste oplossing te kunnen realiseren. In aanvang resulteerde dit al in een alternatief voorstel voor de tunneltechniek, waarmee een flinke besparing is gerealiseerd voor de opdrachtgever. De planning is strak en de complexiteit hoog, waardoor dit project meer dan ooit niet alleen gaat om het bundelen van kennis, maar ook van samenwerkingskracht. Over grenzen heen. Juist deze manier van werken is kenmerkend voor Sweco: met 18.000 collega’s in Europa kunnen we putten uit hoogwaardige kennis en ervaring. En daarvoor is een sterk vermogen tot samenwerken onontbeerlijk.

BIM ontrafelt de complexiteit van het project

Om nauwkeurig inzicht in dit complexe infraproject te hebben en te houden, besloten de partners in het project met een project specifiek BIM-protocol te werken. Omdat in BIM multidisciplinaire onderdelen in gezamenlijke ontwerpsessies werden uitgewerkt, heeft het ontwerp zich in al haar disciplines goed kunnen ontwikkelen.