Ontdek de multidisciplinaire opleiding Justitie & Handhaving
Wil jij meer weten over:
- de rol van Vlaanderen in de begeleiding van daders én slachtoffers? 
- de samenwerking tussen (Vlaamse) justitie en handhaving? 
- bestuurlijke handhaving en bestuursrecht in Vlaanderen? 
- de nood aan innovatie voor een meer toekomstbestendige justitie? 
Wanneer we over ‘justitie’ en ‘handhaving’ spreken, denken we vaak eerst aan de federale bevoegdheden, zoals de hoven en rechtbanken, de gevangenissen en de politie. Maar wist je dat ook de gemeenschappen sinds de zesde staatshervorming bevoegd zijn voor onderdelen van justitie en handhaving? Sinds enkele jaren heeft Vlaanderen zelfs een eigen minister van Justitie.
Zo zijn de gemeenschappen verantwoordelijk voor het grootste deel van de strafuitvoering: dagelijks worden er meer dan 20.000 daders met een gemeenschapsgerichte straf of maatregel opgevolgd door Vlaamse justitiehuizen en het Vlaams Centrum Elektronisch Toezicht. Dat is bijna dubbel zoveel als het totaal aantal gedetineerden in de Belgische gevangenissen. Ook binnen de muren staan we in voor de hulp- en dienstverlening aan de gedetineerden. Op basis van al deze expertise in reclassering, kunnen we rechters in concrete dossier ook adviseren over een geschikte straf of maatregel. Ook slachtofferonthaal is een Vlaamse bevoegdheid, met meer dan 10.000 nieuwe dossiers ieder jaar. Verder speelt Vlaanderen een steeds grotere rol in de opsporing en sanctionering van ‘Vlaamse misdrijven’, zoals bouw- en milieuovertredingen, via de bestuurlijke handhaving. Vlaanderen heeft ook eigen rechters in de bestuursrechtscolleges, vergelijkbaar met de Raad van State. Tot slot beschikt Vlaanderen over een eigen Mensenrechteninstituut met een gespecialiseerde, buitengerechtelijke geschillenkamer die discriminatieklachten kan beoordelen.
In dit opleidingsonderdeel wordt een multidisciplinaire blik geworpen op de ‘Vlaamse Justitie en Handhaving’. In diverse gastcolleges komen experts uit de praktijk aan het woord, afgewisseld met academische sprekers. Niet alleen komen de juridische aspecten van deze bevoegdheden aan bod, maar er wordt ook uitgebreid stilgestaan bij verschillende maatschappelijke uitdagingen.
Centraal staat (de nood aan) innovatie binnen justitie en handhaving. Justitie heeft immers de reputatie van archaïsch en traag te zijn, terwijl er heel wat beweegt. Ook binnen de Vlaamse bevoegdheden is er ruimte voor innovatie. Enkele projecten die reeds werden opgestart worden toegelicht, maar ook de hiaten en uitdagingen komen aan bod. Studenten worden aangemoedigd om mee kritisch na te denken over oplossingen voor een toekomstbestendige justitie en handhaving, en dit a.d.h.v. volgende vier principes:
- Evidence-based beleid: welke straffen of andere maatregelen zorgen nu écht voor minder criminaliteit in de samenleving? Hoe kunnen we discriminatie best bestrijden?
- Mensgerichte aanpak: hoe kunnen we justitie meer klantvriendelijk maken, met zowel aandacht voor de noden van slachtoffers als de mens achter de dader?
- Samenwerking: hoe garanderen we een constructieve samenwerking tussen overheden, binnen de complexe bevoegdheidsniveaus in België? En hoe stimuleren we samenwerking tussen de diverse actoren in het justitiële landschap, van politie tot welzijn?
- Technologische vernieuwing: hoe kunnen overheden nog beter gebruik maken van recente technologische vernieuwingen, zoals het gebruik van artificiële intelligentie?
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student kritisch kijken naar het huidig én toekomstig (Vlaams) justitiebeleid, met inzicht in de opportuniteiten en pijnpunten van de huidige bevoegdheidsverdeling. De student kent de actuele maatschappelijke uitdagingen binnen de Vlaamse Justitie en Handhaving, met bijzondere aandacht voor (de nood aan meer) innovatieve praktijken.
Schrijf je nu in voor deze unieke opleiding en verbreed je inzichten op het kruispunt van recht, beleid en welzijn.
Praktische informatie
- Academiejaar 2025 – 2026 (tweede semester)
- Master in de rechten
- Keuzevak (3 studiepunten)
- Indien je een medewerker bent van AJH en wenst in te schrijven voor deze opleiding, gelieve Nexus te contacteren voor inschrijving.
- Dit opleidingsonderdeel is ook toegankelijk voor externe deelnemers
- Data: woensdagavonden van 18.00 – 20.00 uur op de Stadscampus UAntwerpen: 11/02, 18/02, 25/02, 04/03, 11/03, 18/03, 25/03, 01/04, 22/04, 29/04, 06/05, 13/05.
Opleidingsverantwoordelijken
- Bob Van den Broeck, administrateur-generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving, gastprofessor UAntwerpen
- Josephine De Jaegere, Agentschap Justitie en Handhaving, UAntwerpen
- Jonathan Bernaerts, UAntwerpen
Erkenningen
- OVB: 2 juridische punten/sessie
- IBJ: 2 punten voortgezette opleiding/sessie
- FSMA: 1 punt per gevolgd opleidingsuur
- IGO: erkende deze opleiding voor magistraten, gerechtelijke stagiairs en personeelsleden van de rechterlijke orde, op voorwaarde dat zij effectief aanwezig zijn. Voor hen die zich inschrijven doch niet effectief aanwezig zijn neemt het IGO de eventuele kosten niet ten laste. Vervanging door een collega is toegestaan, die dan met vermelding van naam en functie tekent naast de naam van de vervangen collega.
Punten worden opgeladen op het online platform van de desbetreffende instantie, en dit na afloop van de laatste sessie.
Deelnameprijs
- Het inschrijvingsgeld voor externe deelnemers bedraagt 125 euro per sessie. Dit bedrag dekt zowel de deelname aan de gekozen sessie als de digitale documentatie.
- Voor AJH-medewerkers geldt een aangepast tarief. Meer info via Nexus.
Inschrijven
Uitsluitend elektronisch via deze webpagina.
Elke inschrijving is bindend en kan niet worden geannuleerd. Vervanging door een collega kan mits een eenvoudige schriftelijke mededeling aan de organisatoren.
Na ontvangst van de debetnota dient het inschrijvingsgeld binnen de 30 dagen te worden betaald op KBC rekeningnummer BE69 7350 1176 5478 van Nexus, CST-UAntwerpen, Venusstraat 23, 2000 Antwerpen.
De vermelde prijzen zijn prijzen exclusief btw, omdat de Universiteit Antwerpen in de huidige stand van de wetgeving een niet-btw-plichtige rechtspersoon is. Nexus behoudt zich echter het recht voor om in het geval op de inschrijvingsprijs alsnog btw verschuldigd zou zijn, deze btw door te rekenen aan de deelnemer.
Nexus is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille, door hiervan gebruik te maken kan tot 30% worden bespaard op de deelnemersgelden. De aanvraag van de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na aanvang van de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Innoveren & Ondernemen te respecteren.
Het accreditatienummer voor de KMO-portefeuille van Nexus Antwerpen is DV.O100321.
Locatie
UAntwerpen, Stadscampus.
Doelgroep
Advocaten, magistraten, en alle (juridische) professionals.