Consortium

Binnen het ECOPLAN project werken Verschillende onderzoeksgroepen van Vlaamse universiteiten en wetenschappelijke instituten samen.

Onderzoeksgroep Ecosysteembeheer (UAntwerpen)

De onderzoeksgroep Ecosysteembeheer (ECOBE) is betrokken in fundamenteel en toegepast onderzoek aangaande ecologische processen in rivieren en moerassen, als ook op het niveau van integratie van kennis in ecosysteem- en bekkenbeheer. Het hoofddoel van de onderzoeksgroep is om wetenschappelijk onderbouwde kennis aan te leveren voor natuur- en ecosysteembeheer en dit vanuit het perspectief van ecosysteem functioneren en integraal waterbeheer. De bekomen kennis wordt vertaald naar verschillende doelgroepen (wetenschappers, studenten, overheden, openbare en private bedrijven) doormiddel van cursussen, workshops, publicaties, etc.

Het ecosysteemdiensten onderzoek binnen de groep focust op het ontwikkelen van methodologiëen en instrumenten om ecosysteemdiensten te optimaliseren doormiddel van ontwikkeling, herstel en beheer van ecosystemen. De groep onderzoekt het ecosysteemfunctioneren met betrekking tot ecosysteemdiensten, inclusief landschapsinteracties en externe factoren (vb. klimaatverandering). Het ontwikkelt instrumenten om ecosystemen te identificeren en classificeren vanuit een functioneel oogpunt.

De onderzoeksgroep Ecosysteembeheer is binnen ECOPLAN verantwoordelijk voor de coördinatie van het project en is betrokken in de uitwerking van verschillende werkpakketten.

Logo Onderzoeksgroep Ecosysteembeheer (Ecobe)

Website: Onderzoeksgroep Ecosysteembeheer

Onderzoeksgroep Aquatische Ecologie (UGent)

De onderzoeksgroep Aquatische Ecologie maakt deel uit van het departement Toegepaste Ecologie en Milieubiologie aan de Universiteit Gent. De onderzoeksgroep heeft een uitgebreide ervaring met betrekking tot het monitoren, modelleren en evalueren van aquatische ecosystemen.

Logo Onderzoeksgroep Aquatische Ecologie

Website: Onderzoeksgroep Aquatische Ecologie

Departement Aard- en Omgevingswetenschappen (KULeuven)

Het Departement Aard- en Omgevingswetenschappen heeft als belangrijkste missie het uitvoeren van hoogstaand wetenschappelijk onderzoek m.b.t. het functioneren van geo- en ecosystemen op verschillende tijds- en ruimteschalen, inclusief mens–omgevingsinteracties, en het duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen. De leden van het departement verzorgen kwalitatief hoogstaand onderwijs binnen de domeinen bio-ingenieurswetenschappen, geografie, geologie en toerisme. Het departement wil een belangrijke rol spelen in maatschappelijke thema’s zoals milieuverontreiniging, voedselproductie, klimaatsveranderingen, bos-, groen- en natuurbeheer, bodem- en waterbeheer, exploitatie van de ondergrond, stedelijke en plattelandsproblematiek, ontwikkelingssamenwerking en toerisme.

Logo Departement Aard- en omgevingswetenschappen

Website: http://aow.kuleuven.be/index.html

Aardobservatie Groep (VITO)

VITO's aardobservatie groep ontwikkelt innovatieve gebruiksgeoriënteerde oplossingen als ook wetenschappelijke ondersteuning voor het verzamelen, gebruiken en toegankelijk maken van geo-informatie om duurzaam landgebruik te ondersteunen. De aardobservatie groep wordt vandaag regionaal, nationaal en internationaal erkend voor haar globale vegetatiemonitoring (SPOT VEGETATION Production Entity), hoge resolutie beeldspectroscopy (APEX) en de ontwikkeling van innovatieve aardobservatietechnieken.

Logo Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek

Website: Aardobservatie Groep

Ruimtelijke Milieuaspecten Groep (VITO)

Ruimtelijke Milieuaspecten Groep werkt aan het ontwikkelen en toepassen van (ICT) instrumenten voor het voorspellen van de huidige en toekomstige evolutie van schaars geworden milieuvoorraden zoals ruimte, niet-verontreinigde lucht, water en bodem in functie van plaats en tijd. Het Land- en Water Management (LWM) team binnen de groep voert studies uit naar de milieueffecten van menselijke activiteiten op een geïntegreerde manier, met de nadruk op het land- en waterbeheer en de economische waardering van ecosystemen en landschappen.

Logo Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek

Website: Ruimtelijke Milieuaspecten Groep

Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO)

Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) is het Vlaams onderzoeks- en kenniscentrum voor natuur en het duurzame beheer en gebruik ervan. Het INBO verricht onderzoek en levert kennis aan al wie het beleid voorbereidt, uitvoert of erin geïnteresseerd is.
Als toonaangevende wetenschappelijke instelling werkt het INBO in de eerste plaats voor de Vlaamse overheid, maar het levert ook informatie voor internationale rapporteringen en gaat in op vragen van lokale besturen. Daarnaast ondersteunt het INBO onder meer organisaties voor natuurbeheer, bosbouw, landbouw, jacht en visserij.

Logo Instituut voor Natuur en Bosonderzoek

Website: Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek