Naar een Open Science Mindset
Missie en visie
Onze onderzoeksgroep streeft ernaar om Open Science als een fundamentele mindset te omarmen. Dit betekent dat we Open Science diepgaand en duurzaam geïntegreerd zien in ons denken en handelen en dat we het bewust een centrale plaats hierin geven.
We streven ernaar om de principes van Open Science te verankeren in onze werking. Op die manier willen we het kwaliteitsvol, inclusief en impactvol onderzoek binnen de onderzoeksgroep versterken en de samenwerking tussen onderzoekers stimuleren. In ons onderzoek streven we daarom de volgende kernwaarden na:
- Transparantie: openheid over onze methodologie, data en resultaten.
- Toegankelijkheid: onderzoek en onderzoeksresultaten zijn vrij beschikbaar voor iedereen.
- Navolgbaarheid: onderzoeksmethoden en data worden zodanig gedeeld dat anderen de gemaakte onderzoekskeuzes kunnen volgen, reproduceren en hergebruiken.
Met deze missie en visie willen we een stimulerende onderzoeksomgeving creëren waarin Open Science de gangbare aanpak is vanuit een gedeelde mindset. Daarom willen we Open Science-praktijken vanaf de start in elk onderzoeksproject integreren. Daarbij respecteren we niet alleen de eigenheid van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, maar ook de privacy van de deelnemers aan onderzoek.
Open Huis
We implementeren Open Science in Edubron met behulp van het ‘Open Huis’. Dit huis representeert de belangrijkste bouwstenen van Open Science binnen Edubron en is gebaseerd op de taxonomie van Pontika et al. (2015). Het huis staat open voor elke Edubron-onderzoeker om op eigen tempo en met ondersteuning vanuit Edubron (verder) te ontdekken.
Externe én interne drijfveren voor Open Science vormen het fundament van het Open Huis. Open Science is steeds vaker een vereiste vanuit externe financiëringskanalen. We willen Open Science echter zodanig implementeren dat onderzoekers er ook de meerwaarde voor het eigen onderzoekswerk in (h)erkennen.
De kernstructuur van het Open Huis bestaat uit drie pijlers. Centraal staat een Transparante, Open en reProduceerbare workflow. Dit betekent dat we elke onderzoeksstap zo transparant en open mogelijk maken, zodat anderen de gemaakte keuzes en resultaten kunnen volgen en verifiëren. Open Data vormt de tweede pijler en verwijst naar het publiek beschikbaar maken van (delen van) onderzoeksdata. De Open Science Tools uit de derde pijler faciliteren onderzoekers in het realiseren van de beide andere pijlers. Hoewel deze drie pijlers de kern vormen van hoe we Open Science realiseren in ons onderzoek, kan de mate waarin elke pijler in een project aan bod komt variëren met de aard van het project en het leertraject van de onderzoeker.
Een stevige verankering van Open Science praktijken binnen onze onderzoeksgroep vraagt om beleid rond Open Science van EduBron als onderzoeksgroep, maar ook op het niveau van de faculteit Sociale Wetenschappen en de universiteit. Ook het publiek beschikbaar maken van wetenschappelijke artikels, Open Access, maakt hier onderdeel van uit.
Referenties
Centre for Open Science. (n.d.) https://www.cos.io/
GitBook Bot, Lambert Heller, datawomanHUB, mcancellieri, Bianca Kramer, Tony Ross-Hellauer, ilabastida, helenebr, Pedro Fernandes, & Jon Tennant. (2018). The Open Science Training Handbook. 10.5281/zenodo.1212495
Pontika, N., Knoth, P., Cancellieri, M. & Pearce, S. (2015, October 21-22). Fostering Open Science to Research using a Taxonomy and an eLearning Portal. i_KNOW Conference, Graz, Austria. http://dx.doi.org/10.1145/2809563.2809571
UNESCO & Canadian Commission for UNESCO. (2022). An introduction to the UNESCO Recommendation on Open Science. 10.54677/XOIRI0696
Werkgroep Research Data Management en Open Science. (2025). Open Science: Verder bouwen aan een duurzame verankering in Vlaanderen. VLIR. https://vlir.be/publicaties/publicatie-white-paper-open-science-2025/