Ontwerp­wetenschappen

Design/Act Circular

Prof. Karine Van Doorsselaer (UAntwerpen) en prof. Waldo Galle (VUB)
27 februari 2020 - 19 uur
Universiteit Antwerpen - Stadscampus - Aula R 001

Vandaag, meer dan ooit tevoren staat circulair design hoog op de agenda. Diverse actoren, gaande van ontwerpers, producten, gebruikers tot en met beleidsmakers, hebben daarin elk hun rol te spelen. Op basis van haar recent gepubliceerde publicatie, Klimaatbewust consumeren, laat Karine Van Doorsselaer zien hoe productontwerpers, maar ook individuele consumenten kunnen bijdragen via kleine en grotere acties.

Waldo Galle vertelt tijdens zijn lezing hoe je circulair kan ontwerpen op gebouwniveau. Circulair bouwen is ingebed in het Europese, nationale en regionale beleid en komt steeds vaker aan bod in private en publieke ontwerpopdrachten. Maar is circulair bouwen een kans of een bedreiging voor de ontwerper? En verandert circulair bouwen de rol van de architect? Tijdens een participatief onderzoekstraject, zijn betrokkenheid bij verschillende ontwerpopgaves en het inrichten van een lerend netwerk van ruim 60 architecten, zocht hij het antwoord op die twee vragen. Aan de hand van enkele concrete projecten deelt hij zijn bevindingen.

De avond start met deze twee presentaties waarna beide sprekers verder in gesprek gaan met het publiek en collega’s.

Over Karine Van Doorsselaer

Karine Van Doorsselaer is professor Materialenleer en Ecodesign aan de opleiding Productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen, waarbij ze de toekomstige ontwerpers wegwijs maakt in de wereld van de materialen en hoe ze producten op een milieuverantwoorde manier kunnen ontwerpen.

Over Waldo Galle

Waldo Galle is gastdocent en beleidsadviseur voor de Vrije Universiteit Brussel en werk met het VITO Transitieplatform aan het versnellen van verschillende duurzaamheidstransities, zoals de transitie naar een circulaire economie.