Ontwerp­wetenschappen

Masterstudenten winnen de ‘Grote prijs van de jury’

Studenten architectuur winnen de ‘Grote prijs van de jury’ op de renovatiewedstrijd van het Koning Boudewijnstadion

Kaatje, Seda en Els

Kaatje Lemaire, Seda Masaeva en Els Ceulemans van de opleiding architectuur (Universiteit Antwerpen) slepen de ‘Grote prijs van de jury’ in de wacht op de ideeënwedstrijd om het Koning Boudewijnstadion om te toveren tot een Golden Generation Arena.

In een eerste fase van de wedstrijd namen 62 verschillende projecten deel. Toch sloegen de studenten van de Faculteit Ontwerpwetenschappen er in om de ‘Grote prijs van de jury’ te veroveren. De jury was unaniem en de architectuurstudenten wonnen om 4 redenen: de creativiteit, het innovatieve, de veelzijdigheid en het realistische karakter. In het filmpje hieronder geeft Peter Bossaert, CEO van de voetbalbond en voorzitter van de jury, meer uitleg bij deze aspecten.

Meer info over het project

In deze video vertellen Els, Seda en Kaatje meer over hun project

Peter Bossaert over het ontwerp van de studenten

Over het project
De studenten ontwierpen een nieuwe typologie voor het stadion. Hierbij werden zestien ‘rugzakgebouwen’ aan het stadion gekoppeld. Door deze ingreep krijgt het dak van het stadion een nieuw leven als boulevard. Deze nieuwe ‘wereld on top’, gecombineerd met de sportwereld beneden maakt het project zo uniek. De nieuwe manier van stadionbouw heeft ook tal van andere voordelen: “Zo kunnen bepaalde nabijgelegen functies in het stadion worden opgenomen waardoor het omliggende park kan worden uitgebreid en er kwalitatief op kan vooruitgaan”, vertelt studente Els Ceulemans. “Door het toevoegen van de boulevard en verschillende publieke functies zoals winkels, horeca of bioscoopzalen, zal het stadion 365 dagen per jaar gebruikt kunnen worden en wordt het zo een geïntegreerd deel van de stad. Deze nieuwe ‘wereld’ bovenop het stadion vormt samen met de sportwereld onderaan een nieuw icoon voor zowel de stad Brussel als het volledige land.“