Ontwerp­wetenschappen

Post Pandemic Urban Paths? Cities for all at all times

24 november 2020 - 19 uur

Corona doet ons stilstaan bij hoe we wonen, studeren, werken en leven. De vraag ligt op tafel hoe we onze habitat, stad en maatschappij moeten herdenken en vormgeven tijdens en na deze pandemische crisis. Met zijn lezing 'Post Pandemic Urban Paths? Cities for all at all times' zal Rogier van den Berg (Urban Development van het World Research Institute Ross Center for Sustainable Cities) dieper ingaan op de mogelijke ‘Post pandemic urban paths’ en het bredere internationale debat.

Na een korte tussenkomst van Sofie De Caigny (Vlaams Architectuurinstituut), Dirk Geldof (UAntwerpen) en Regan Watts (UAntwerpen) gaan de sprekers graag met de deelnemers in debat.

• 19 uur: Introductie (Inge Bertels)
  • 19.10 uur: Lezing (EN) Rogier van den Bergh, Post Pandemic Urban Paths?
  • 19.40 uur: Korte presentaties door:
    Sofie Decaigny, Desired Spaces
    Dirk Geldof: Als risico's viraal gaan. Welke wereld na corona?
    Regan Watts (EN): AntwerPPEn: Overcoming shortages in the global PPE supply chain - emergency production of respirator masks
  • 20.10 uur: Debat (moderator door Tom Coppens)

Rogier van den Berg
Rogier van den Berg is Director of Urban Development for WRI Ross Center for Sustainable Cities. Van den Berg is een expert op het gebied van stedenbouw en stedelijke ontwikkeling, architect, voormalig ondernemer en academicus die recentelijk het Urban Lab van UN-Habitat (Nairobi, Kenia) leidde, een het multidisciplinaire stadsproject dat samenwerkt met meer dan 80 steden en partners in Europa, Afrika, Latijns-Amerika, het Caraïbisch gebied, het Midden-Oosten en Azië. Eerder richtte hij als partner het architectuur- en planningsbureau Zandbelt&vandenBerg (Rotterdam, Nederland) op en was hij tevens hoofd van het Master Stedenbouw van de Amsterdamse Academie voor Bouwkunst en docent aan de Technische Universiteit Delft.

Sofie De Caigny
Sofie De Caigny werkt sinds 2006 bij het Vlaams Architectuurinstituut, waar ze sinds 2018 directeur is. Bij het VAi geeft ze publicaties uit over architectuurgeschiedenis en hedendaagse vraagstukken in de architectuur en was ze curator van verschillende tentoonstellingen over architectuur uit de Lage Landen. Als directeur van het VAi maakt ze architectuur bespreekbaar voor een breed publiek én wil ze ook aan de gemeenschap van architecten steeds nieuwe thema’s aanbieden om de culturele betekenis van architectuur te onderzoeken. Met verschillende publicaties zoals het Architectuurboek Vlaanderen, tentoonstellingen, lezingen en het Festival van de architectuur houdt Sofie de vinger aan de pols van de hedendaagse ontwikkelingen in de architectuur. Sofie is ook secretaris generaal van ICAM – International Confederation of Architectural Museums en doceert architectuurkritiek aan de opleiding architectuur van de Universiteit Antwerpen.​

Dirk Geldof
Socioloog Dirk Geldof werkt als deeltijds hoogleraar aan de Faculteit Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen en als senior onderzoeker aan het Kenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee). Hij is ook lector aan de opleiding Gezinswetenschappen (Odisee) en Sociaal Werk (Karel de Grote Hogeschool). Hij publiceerde zopas 'Als risico's viraal gaan. Welke wereld na corona'. Eerdere boeken zijn Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Einde december verschijnt een geheel geactualiseerde versie van zijn boek 'Onzekerheid. Over leven in de risicomaatschappij'.

Regan Watts
Regan Watts is één van de drie professoren Product Development die begin maart 2020, samen met een team van afgestudeerde studenten, reageerden op een dringend pleidooi van het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen (UZA) om een noodproductielijn van FFP2- en FFP3-beademingsmaskers te ontwikkelen. In zijn bijdrage zal Regan kort toelichten hoe tijdens de eerste golf van de SARS-CoV-2-crisis de noodproductielijn aan de Universiteit Antwerpen werd opgericht en hoe dit resulteerde in een eerste noodproductie van 20.000 maskers voor verschillende ziekenhuizen in Vlaanderen.

Regan Watts doceert Technology Driven Design aan de opleiding Productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen. Naast de rol die hij speelt als één van de trekkers in het onderzoeksteam voor de ontwikkeling van mondmaskers geeft hij achter de schermen als expert ook heel wat input aan het NBN (Belgisch Nationaal Bureau voor Normalisatie) en meer specifiek aan de "CEN Workshop Response to Covid-19 - CWA Community Face Coverings" commissie.