Ontwerp­wetenschappen

Lou Jansen

In memoriam Lou Jansen

​De Faculteit Ontwerpwetenschappen meldt met droefheid het overlijden van Lou Jansen (1935-2019), architect en emeritus ontwerpdocent.

Lou Jansen was verbonden aan onze architectuuropleiding van 1991 tot 1998 (toenmalige Henry van de Velde - Instituut) waar hij zowel studenten als collega’s erg inspireerde en motiveerde.

Lou Jansen studeerde architectuur aan het Brusselse Sint-Lucas. Na zijn studies deed hij ondermeer stage bij Willy Van der Meeren, reisde in Europa, trok naar Congo en Amerika en raakte gaandeweg steeds meer overtuigd van de socio-culturele betekenis en rol van architectuur.

In 1960 richtte Lou Jansen samen met Rudi Schiltz (1938-1969), een studiegenoot van Sint-Lucas Brussel, een eigen succesvol ontwerpbureau op, dat ondermeer via toonaangevende patiowoningen, kantoren en winkelruimtes, maar ook religieuze en educatieve gebouwen een belangrijke bijdrage leverde aan de Turnhoutse school en het na-oorlogse modernisme in België. Na het plotse overlijden van Rudi Schiltz in 1969 zal Lou Jansen zijn ontwerppraktijk nog bijna twintig jaar verder zetten en verwezenlijkt hij naast nieuwbouw ook meerdere renovatieprojecten. Zijn zo goed als volledige archief werd geschonken aan het Vlaams Architectuurinstituut en documenteert zowat 500 (al dan niet gerealiseerde) projecten, waaronder de internationaal erkende Kempense patiowoningen, de jongensschool Sint-Victor in Turnhout (samenwerking met Carli Vanhout en Paul Schellekens), het Frans Masereelcentrum in Kasterlee en het cultureel centrum in Lokeren (samenwerking met Jan Van Roy).

Op 6 december 2019 overleed Lou Jansen op 84-jarige leeftijd. Zijn gebouwen blijven voortbestaan als belangrijke referenties voor studenten, architecten, en al wie architectuurcultuur een warm hart toedraagt.

De Faculteit Ontwerpwetenschappen wenst de familie, vrienden en collega’s graag heel veel sterkte toe.