Ontwerp­wetenschappen

Projecties

Projecties. Van verbeelding tot stad.
De stad in visie en werkelijkheid.

De stad van de 21e eeuw heeft nood aan ideeën en verhalen die haar relevantie bevestigen. De tentoonsteling Projecties focust op een tijdloze onderhuidse logica van de stad, die toekomstgericht bouwt op het verleden. Daarmee creëert ze de veerkracht om niet alleen onverwachte veranderingen te trotseren, maar ook om noodzakelijke en niet gekende mogelijkheden te ontwerpen.

De Faculteit Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen gaat in deze tentoonstelling op zoek naar de mechanismen die de stad bedenken, verbeelden en vormgeven. De stad bestaat als een evidentie, maar het intense ontwikkelingsproces blijft vaak verborgen. Achter de zichtbare stad schuilt een laboratorium waar een constante kennisoverdracht en ontwikkeling plaatsvindt.

Van verbeelding tot stad toont projecten die het tastbare resultaat zijn van ontwerponderzoek, toegepast op de stadsregio Antwerpen. Architectuur verschijnt in de ontwerpvoorstellen als fundament én als verschijning van de stad.

Het debat als opener van de tentoonstelling bevraagt de rol van doorgedreven ontwerp als onderzoekstool binnen een universitair -en beleidskader. Ontwerpend onderzoek als fundament én vliegwiel voor een stad in volle ontwikkeling.

Over de tentoonstellingsreeks Projecties.
Met de reeks ‘Projecties’ bieden het Vlaams Architectuurinstituut en deSingel het bestaand onderzoek in Vlaanderen een podium. Leidraad bij de keuze van de projecten zijn maatschappelijke thema’s en / of het bevragen van de rol van de discipline architectuur in de samenleving.

Binnen de reeks ‘Projecties’ is de tentoonstelling ‘Van verbeelding tot stad’ eerder dit jaar getoond in de internationale kunstcampus deSingel. Van verbeelding tot stad kwam tot stand door een nauwe samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen en het Vlaams Architectuurinstituut. De inhoud is gebaseerd op onderzoek van de Onderzoeksgroep Henry van de Velde en de Masteropleiding Architectuur, Faculteit Ontwerpwetenschappen, Universiteit Antwerpen.

Colofoon
productie van het Vlaams Architectuurinstituut, deSingel internationale kunstcampus en de Universiteit Antwerpen
curators zijn Lara Schrijver (Hoogleraar Universiteit Antwerpen) en Stefan Siffer (Vlaams Architectuurinstituut)
uitwerking door Dirk Janssen, Erik Wieërs, Wannes Peeters, Bram Denkens, Marnik Heijligen