Ontwerp­wetenschappen

Lezing Kalevi Ekman

Productontwikkeling: een Design Factory in Antwerpen?

Lezing en debat met prof. Kalevi Ekman, Aalto Design Factory (Helsinki)

25 april 2019 - 19 uur
Universiteit Antwerpen - Stadscampus - Aula C.204

Lezing over interdisciplinaire co-creatie met Kalevi Ekman (Aalto Design Factory, Helsinki, Finland)

Met plezier ontvangen we oprichter en bezieler prof. Kalevi Ekman.
In zijn lezing licht hij het unieke concept van Aalto Design Factory toe.

In dit experimentele co-creatie platform van Aalto University werken sinds 2008 interdisciplinaire teams van studenten en onderzoekers in nauwe samenwerking met de industrie en de samenleving innovatieve producten en diensten uit. De formule slaat ook buiten Finland aan: 23 zusterafdelingen in 5 verschillende continenten vormen inmiddels het Global Design Factory Network. Essentiële succesfactoren zijn het inzetten van de methodieken van integrale productontwikkeling, het koesteren van een unieke leercultuur - gedreven door passie - en het aanmoedigen van ondernemerschap.

Om de vertaalslag naar Antwerpen te maken wordt de avond ingeleid door Alexander D’Hooghe (gasthoogleraar en adviseur faculteit Ontwerpwetenschappen) en alumnus Joris Martijn (Twikit, pioneer in mass customization & on demand manufacturing software).

Na de lezing van prof. Kalevi Ekman is er ruimte voor debat waarbij ook de context en opportuniteiten in Antwerpen aan bod komen.

• 19 uur: introductie Alexander D’Hooghe en Joris Martijn (Twikit)

• 19.20 uur: lezing Kalevi Ekman

• 20.00 uur: Q&A en debat

• 20.45 uur: receptie