Veerkracht van de binnenvaart bij verstoringen: bewijs uit de Rhine-Alpine Corridor. 15/07/2025 - 14/07/2026

Abstract

Binnenvaart biedt aanzienlijke mogelijkheden voor duurzaam goederenvervoer door externe kosten te minimaliseren. In Europa is de Rijn-Alpen-corridor (RALP) daarbij een belangrijke route, die meerdere landen met elkaar verbindt en een aanzienlijk volume aan vrachtstromen afhandelt. Ondanks beleid dat gericht is op het vergroten van het aandeel van de binnenvaart in het langeafstandstransport, is het gebruik van de binnenvaart in de afgelopen jaren echter afgenomen, grotendeels als gevolg van diverse verstoringen. Deze verstoringen variëren van extreme weersomstandigheden—die leiden tot kritieke waterstanden en de bevaarbaarheid belemmeren—tot operationele inefficiënties, stakingen, economische crises en mondiale schokken zoals pandemieën. Huidig onderzoek wijst uit dat de structuur van transportnetwerken een grote invloed heeft op hun veerkracht. Toch richten de meeste studies naar de binnenvaart zich slechts op één aspect van verstoringen, waarbij ruimtelijke of connectiviteitsfactoren vaak worden genegeerd. Hoewel uit enkele studies is gebleken dat containernetwerken operationeel kunnen blijven door middel van effectieve responsstrategieën, is er beperkt bewijs in de Europese binnenvaartcontext. Daarom beoogt dit project de temporele, ruimtelijke en connectiviteitsimpacten van verstoringen in de containerbinnenvaart in de RALP te ontrafelen. Door gebruik te maken van methoden zoals ruimtelijke en tijdreeks-econometrie, netwerkanalyse en simulatie, zal het project kwantificeren hoe schokken de prestaties beïnvloedenen mogelijke mitigatiestrategieën onderzoeken. Uiteindelijk zijn deze inzichten erop gericht om de rol van de binnenvaart in een groener en veerkrachtiger Europees transportsysteem te versterken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject