Onderzoeksgroep
Decolonisering van ontwikkelingsevaluatie: Het hercentreren van Inheemse kennisvormen in evaluatie voor transformatieve ontwikkeling.
Abstract
Het Globale Zuiden, en in het bijzonder Afrika, worstelt nog steeds met de blijvende nalatenschap van kolonisatie, die machtsongelijkheden en mondiale ongelijkheid versterkt. Om ontwikkeling te dekoloniseren is het noodzakelijk om de asymmetrische kennisproductie tussen Noord en Zuid recht te trekken. In deze studie wordt onderzocht hoe internationale organisaties en westerse donoren ontwikkelingsevaluatie in Afrika vormgeven, waardoor vaak geen betekenisvolle ontwikkelingsresultaten worden behaald. Dit onderzoek draagt bij aan transformatieve evaluatie door de pluriversaliteit van kennis te waarderen. Het De studie is geworteld in de interdisciplinaire kritische theorie en bevordert de dekolonisatie van evaluatie door middel van de co-creatie van het Recentering Indigenous Knowledge Evaluation (RIKE) model. Ervaringen van evaluatoren in Oeganda en Zuid-Afrika belichten daarbij de integratie van inheemse kennis in programma-evaluaties in de gezondheidszorg en het onderwijs - prioritaire sectoren in Afrikaanse evaluaties. RIKE betrekt de bredere Afrikaanse evaluatiegemeenschap via multi-actor Afrikaanse evaluatienetwerken zoals de African Evaluation Association om het begrip van dekoloniserende methodologieën te verdiepen. RIKE zal worden getest door middel van kritische samenwerking met onderzoekers, studenten en het Global Evaluation Initiative. Dit werk bemiddelt tussen theorie, praktijk en beleid, om zowel sociale als epistemische rechtvaardigheid in ontwikkeling te verbeteren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Van Hecken Gert
- Mandaathouder: Khumalo Linda
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Dekoloniseren van ontwikkelingsevaluatie: Hercentreren van inheemse kennis in evaluatie (RIKE) voor transformatieve ontwikkeling
Abstract
Het Globale Zuiden, en in het bijzonder Afrika, worstelt nog steeds met de blijvende nalatenschap van kolonisatie, die machtsongelijkheden en mondiale ongelijkheid versterkt. Om ontwikkeling te dekoloniseren is het noodzakelijk om de asymmetrische kennisproductie tussen Noord en Zuid recht te trekken. In deze studie wordt onderzocht hoe internationale organisaties en westerse donoren ontwikkelingsevaluatie in Afrika vormgeven, waardoor vaak geen betekenisvolle ontwikkelingsresultaten worden behaald. Dit onderzoek draagt bij aan transformatieve evaluatie door de pluriversaliteit van kennis te waarderen. Het De studie is geworteld in de interdisciplinaire kritische theorie en bevordert de dekolonisatie van evaluatie door middel van de co-creatie van het Recentering Indigenous Knowledge Evaluation (RIKE) model. Ervaringen van evaluatoren in Oeganda en Zuid-Afrika belichten daarbij de integratie van inheemse kennis in programma-evaluaties in de gezondheidszorg en het onderwijs - prioritaire sectoren in Afrikaanse evaluaties. RIKE betrekt de bredere Afrikaanse evaluatiegemeenschap via multi-actor Afrikaanse evaluatienetwerken zoals de African Evaluation Association om het begrip van dekoloniserende methodologieën te verdiepen. RIKE zal worden getest door middel van kritische samenwerking met onderzoekers, studenten en het Global Evaluation Initiative. Dit werk bemiddelt tussen theorie, praktijk en beleid, om zowel sociale als epistemische rechtvaardigheid in ontwikkeling te verbeteren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Van Hecken Gert
- Mandaathouder: Khumalo Linda
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Postdoctoraal onderzoeker over de dekoloniale beweging in processen van monitoring en evaluatie in ontwikkeling.
Abstract
Onze onderzoeksgroep focust, in het algemeen, op ontwikkelingsprocessen, actoren en beleid. Het domein van ontwikkelingsmonitoring en -evaluatie is een van de cruciale aspecten hiervan. Onze groep heeft een kritische massa aan expertise over dit onderwerp ontwikkeld, alsook een cluster van activiteiten in onderzoek, outreach en onderwijs op dit thema. Tot op heden is er echter een grote kloof tussen de literatuur in dit domein en de recente literatuur over de dekoloniale beweging in ontwikkelingsstudies. We willen de post-doc challenge dan ook inzetten om te onderzoeken hoe de literatuur over dekolonisatie van ontwikkeling zowel het denken als de praktijk van ontwikkelingsmonitoring en -evaluatie in vraag stelt. Het dichten van de kloof tussen beide literatuurgebieden kan weliswaar voortbouwen op een aantal reeds bestaande stromingen in de evaluatie-literatuur: (1) verder bouwen op machtsanalyses van participatieve of community-based evaluatiemethoden (Cooke & Kothari 2001; Cohen et al 2021), (2) het betrekken van 'inheemse kennissystemen' (Shepherd & Graham 2020) in evaluatieprocessen en/of meer aandacht voor de transformatieve aspecten van evaluatie (Mertens 2009), (3) het aanpassen van evaluatieprocessen naar culturele context via een 'cultureel verantwoorde evaluatie-aanpak' (Chouinard & Cram 2020), (4) het expliciet behandelen van de ecologische duurzaamheidsdimensie van ontwikkelingsinterventies (Patton 2020) en (5) het nastreven van 'aidnografie' om de politieke economische context te analyseren waarin veel monitoring- en evaluatieactiviteiten plaatsvinden (Lewis & Mosse 2006; Eyben et al 2015; Olivier de Sardan 2021), rekening houdend met het belang van de betrokkenheid van donoren bij processen van monitoring en evaluatie.Onderzoeker(s)
- Promotor: Cassimon Danny
- Mandaathouder: Khumalo Linda
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject