Onderzoeksgroep

Expertise

Willem Buyens bestudeert in zijn onderzoek de rol van verschillende soorten actoren in de verspreiding van en toegang tot nieuws in de digitale context. Hij onderzocht hoe strategische actoren, zoals politici, beïnvloeden welk nieuws hun volgers te zien krijgen op sociale media en kijkt naar de invloed van algoritmes op percepties van het nieuws. Zijn onderzoek biedt inzichten voor de journalistiek en politieke communicatie, en draagt bij aan het begrip van de democratische rol van nieuws in een digitale wereld.

Nieuwsnetwerken: Hoe publieke figuren en hun netwerken nieuwsgebruik op sociale media beïnvloeden. 01/11/2025 - 31/10/2028

Abstract

Op sociale media geven individuele gebruikers vorm aan de productie, distributie en consumptie van nieuws. Publieke figuren - zoals politici, journalisten, influencers, entertainers en ondernemers - spelen hierin een belangrijke rol door online nieuws te delen. Die interacties kunnen een invloed hebben op welk nieuws hun volgers bereikt en hoe zij vervolgens met het nieuws omgaan. Dit project ziet deze publieke figuren als online nieuwscuratoren, en bestudeert hoe zij online netwerken vormen alsook hoe die netwerken de blootstelling aan en consumptie van nieuws in het digitale tijdperk beïnvloeden. Het project zal dus essentiële inzichten genereren in de verspreiding van het nieuws op sociale media en de effecten daarvan op individuele gebruikers. Het project zal data verzamelen aan de hand van surveys en inhoudsanalyses in Vlaanderen en Oostenrijk, en "mobile experience sampling" methoden gebruiken om een gedetailleerd beeld te krijgen van de blootstelling aan nieuws op sociale media in Vlaanderen. Met behulp van kwantitatieve methoden en sociale netwerkanalyse zal dit project 1) de kenmerken van netwerken van nieuwscuratoren in kaart brengen, 2) de impact van die netwerken op individuele nieuwsrepertoires bestuderen, en 3) nagaan hoe netwerksignalen op sociale media de persoonlijke netwerken beïnvloeden. Deze bevindingen zullen onthullen hoe gebruikers van sociale media hun online netwerken opbouwen en hoe deze netwerken hun nieuwsconsumptie vormgeven.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject