UAntwerpen

Login

  • Studentenportaal
  • Personeelsportaal
  • Online aanmelding
  • Webadmin
Extra kansen
  • menu
  • zoek
  • inhoud
  • Wat werkt in leesonderwijs?
  • Wat werkt in schrijfonderwijs?
  • Leesbare klassiekers

1. Werk eerst aan leesvoorwaarden, in het bijzonder het fonemisch bewustzijn

  • Extra kansen
  • Wat werkt in leesonderwijs?
  • Lesideeën
  • Wat werkt in leesonderwijs?
  • Aanbeveling 3: Lezen

Wat werkt in leesonderwijs?

  • Lesideeën
    • Wat werkt in leesonderwijs?
      • Aanbeveling 1: Woordenschat
      • Aanbeveling 2: Mondelinge taalvaardigheid
      • Aanbeveling 3: Lezen
        • 1. Werk eerst aan leesvoorwaarden, in het bijzonder het fonemisch bewustzijn
        • 2. Leer leerlingen de alfabetische code te kraken aan de hand van een structuurmethode voor andersta
        • 3. Voorzie voldoende tijd en oefenkansen voor de overgang van de alfabetische naar de orthografische
        • 4. Werk in elke fase van het alfabetiseringsproces aan leesbegrip en gebruik hiervoor een brede waai
        • 5. Zorg ervoor dat je leerlingen graag willen lezen
        • 6. Breng leesstrategieën aan

1. Werk eerst aan leesvoorwaarden, in het bijzonder aan het fonemisch bewustzijn

Het kunnen abstraheren van taal is een voorwaarde om te kunnen starten met het decoderen van taal. Dit moet dus geïntegreerd worden in het leesprogramma. Een aspect dat erg belangrijk is binnen dit gegeven, is het ontwikkelen van fonemisch bewustzijn. De leerlingen moeten vertrouwd raken met de klanken van de taal.

Lesideeën

3.1.1 Namen van leerlingen 

3.1.2 Stibbelland

 

 

 

Naar de praktijkgids
  • Aanbeveling 3
  • Schema
  • Aanbeveling 1
  • Aanbeveling 2
  • © UAntwerpen
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Gebruiksvoorwaarden

Cookie consent

De UAntwerpen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om b.v. YouTubefilmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies Door op 'Accepteer alle cookies' te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UAntwerpen Privacy statement

Stel je persoonlijke voorkeuren in

Cookie-voorkeuren

Ze zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die u uitvoert en die u in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van uw privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
U kunt uw browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat u over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Ze stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, en om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als u deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer u onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Ze maken een verbeterde functionaliteit en maatwerk van de site mogelijk. Ze kunnen geactiveerd worden door ons of door derden waarvan wij de diensten aan onze pagina's hebben toegevoegd. Als u deze cookies niet toestaat, kan het zijn dat sommige of alle services niet goed werken.

Ze kunnen door onze reclamepartners op onze site worden ingesteld om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan niet direct persoonlijke gegevens op, maar zijn gebaseerd op de unieke identificatie van uw browser en apparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder gerichte advertenties zien.

Voorkeuren opslaan